شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اندیشکده اسرائیلی:‌ ایران و حزب‌الله لبنان در صدر تهدیدها قرار دارند

موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل در گزارش سالانه خود احتمال ساخت سلاح اتمی از سوی ایران را به عنوان یکی از مهم‌ترین تهدیدهای این کشور طی سال‌های پیش‌رو ارزیابی کرد.

جزییات گزارش سالانه این اندیشکده که رسانه‌های اسرائیل روز چهارشنبه ۱۷ دی‌ماه بخش‌هایی از آن را منتشر کرده‌اند نشان می‌دهد در میان تهدیدهای خارجی اسرائیل، جنگ احتمالی با حزب‌الله لبنان و احتمال اقدام ایران برای ساخت سلاح اتمی در صدر قرار گرفته‌اند.

انتشار این گزارش و قرار گرفتن نام ایران در صدر فهرست تهدیدهای خارجی اسرائیل هم‌زمان با افزایش تنش میان این دو کشور صورت می‌گیرد.

ایران در حالی این هفته رسما روند افزایش غنی‌سازی اورانیوم خود به ۲۰ درصد را آغاز کرده که بنیامین نتانیاهو،‌ نخست‌وزیر اسرائیل، آن را در راستای «توسعه برنامه هسته‌ای نظامی تهران» خوانده و گفته است: «اسرائیل به ایران اجازه نخواهد داد سلاح اتمی تولید کند.»

از سوی دیگر طی هفته‌های گذشته و پس از مرگ محسن فخری‌زاده،‌ چهره برجسته هسته‌ای نظامی حکومت ایران و در آستانه سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، تحرکات نیروهای نظامی اسرائیل و ایران در منطقه بیشتر شد و نگرانی‌ها درباره درگیری میان آن دو را افزایش داد.

اسرائیل اوایل دی‌ماه یک زیردریایی خود را با عبور از کانال سوئز به سوی خلیج فارس حرکت داده بود. رادیو دولتی اسرائیل این اقدام را «پیامی روشن» به ایران خواند.

با وجود این تنش‌های خارجی و افزایش تقابل با ایران، موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل در گزارش خود اشاره کرده که تنش‌های داخلی و ناکارآمدی دولت هم در رده بعدی بحران‌های پیش روی این کشور قرار دارند.

روزنامه تایمز اسرائیل بر همین اساس گزارش داده این نخستین‌بار است که در ارزیابی سالانه این اندیشکده، انشقاق و اختلاف داخلی یا اختلال در عملکرد سیستم، بر تهدیدهای خارجی فائق می‌آید.

بر مبنای ارزیابی این مرکز، مشکلات داخلی در سال گذشته با شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا مورد توجه محققان قرار گرفت، به نحوی که آن‌ها بحران‌های داخلی را در رده سوم مهمترین تهدیدات کشور ارزیابی کردند.

رییس اندیشکده، ضمن تایید این ارزیابی، از دولت اسرائیل خواسته روی احیای اعتماد عمومی میان شهروندان و حکومت کار کند و به موضوع «نفرت بی‌اساس» میان بخش‌های مختلف جامعه اسرائیل بپردازد.

تایمز اسرائیل نوشته ارجاع این هشدار به برگزاری دوره‌های مکرر انتخابات در این کشور به دلیل ناتوانی یا تمایل احزاب سیاسی به تشکیل دولت ائتلافی و همچنین سیاسی‌سازی مدیریت بحران کرونا بوده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More