شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انفجار مرگبار در منچستر ۲۲ کشته و ۵۹ زخمی برجای گذاشت

 

انفجار مرگبار در محل برگزاری یک کنسرت در شهر منچستر دست کم ۲۲ کشته و ۵۹ مجروح بر جای گذاشت. پلیس بریتانیا اعلام کرده عامل انفجار انتحاری در محل جان باخته است. این حادثه ساعت ۱۰:۳۵ دقیقه دوشنبه شب به وقت محلی روی داد؛ دقایقی پس از آنکه کنسرت «آریانا گرانده»، خواننده آمریکایی، در سالن کنسرت منچستر آرنا به پایان رسید. گزارش شده که بیشتر قربانیان این انفجار جوانان و نوجوانانی بودند که در این سالن ۲۱ هزار نفری حضور داشتند. در میان قربانیان این حادثه تعدادی کودک نیز دیده شده است. سخنگوی آریانا گرانده،گفته است که در این انفجار به این خواننده آسیبی نرسیده است. به گفته مقام‌های مسئول خدمات درمانی شمال غرب بریتانیا ۵۹ مصدوم به بیمارستان انتقال یافته‌اند که تعدادی از آنها به‌صورت سرپایی درمان شده‌اند.

 

انفجار منچستر

 

به گفته شاهدان عینی دقایقی پس از آنکه آریانا گرنده صحنه را ترک کرد، صدای یک یا دو انفجار شنیده‌اند، پس از آن هزاران نوجوان حاضر در سالن سراسیمه شروع به فرار کردند و شرکت کنندگان در کنسرت تلاش می کردند خود را از سالن کنسرت خارج کنند. به گفته‌ی این شاهدان انفجار دقیقا بعد از اتمام کنسرت و در قسمتی که معمولا افراد بعد از کنسرت برای خریدن سی‌دی یا دیگر محصولات جمع می‌شوند روی داده است. خبرگزاری رویترز گزارش داده رئیس پلیس منچستر در یک نشست خبری گفته است: ما در حال تحقیق دربارهٔ این انفجار به عنوان یک اقدام تروریستی هستیم. رویترز می گوید این انفجار مرگبارترین حمله تروریستی از سال ۲۰۰۵ تاکنون خواهد بود. در حملات تروریستی سال ۲۰۰۵ در لندن ۵۲ نفر کشته شدند. پلیس به بی‌بی‌سی گفته یک وسیله انفجاری هم در نزدیکی ایستگاه مترو ویکتوریا که کنار سالن منچسترآرنا است، پیدا شده و به همین علت پلیس خبرنگاران و مردم را از اطراف این ایستگاه دور نگه داشته است.
 

  • تدابیر امنیتی
    صدها نیروهای امنیتی و ضد تروریستی بریتانیا در خیابان‌های منچستر مستقر شده اند. با این حال پلیس از مردم خواسته است از حضور در اطراف این سالن کنسرت خودداری کنند. ترزا می، نخست وزیر بریتانیا با خانواده قربانیان ابراز همدردی کرده واعلام کرده است که روز سه شنبه نشست اضطراری برای بررسی انفجار منچستر برگزار می‌ شود. وزیر کشور بریتانیا حمله اخیر را حمله ای «وحشیانه» خوانده که آسیب‌پذیرترین قشر جامعه را هدف قرار داده است. جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت هم در توییتر خود با کسانی که تحت تأثیر این سانحه قرار گرفته‌اند همدردی و از امدادگران تجلیل کرده است. در پی این حادثه ادوارد فیلیپ، نخست وزیر فرانسه شهروندان کشورش را به هشیاری فراخواند و گفت: «ما بیش از گذشته با تهدید روبرو هستیم».

 

  • تعلیق کارزارهای انتخاباتی بریتانیا

در پی واقعه منچستر ترزا می، نخست‌وزیر محافظه‌کار بریتانیا و جرمی کوربین، رهبر حزب اپوزیسیون «کارگر» از تعلیق کارزار انتخاباتی خود خبر دادند. رای‌گیری برای انتخابات سراسری بریتانیا هشتم ژوئن، بیش از دو هفته دیگر برگزار می‌شود.

 

 

  • پل نوتال، رهبر حزب یوکیپ و نماینده پارلمان نیز خبر داد که حزبش کارزار انتخاباتی خود را موقتا متوقف کرده است.
  • نخست وزیر بریتانیا: هویت مهاجم منچستر را می دانیم

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، پس از پایان یک جلسه اضطراری امنیتی کابینه این کشور اعلام کرد که دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور هویت مهاجم انتحاری منچستر را می‌دانند، اما فعلا هویت او فاش نمی‌شود. نخست وزیر بریتانیا گفته که هنوز معلوم نیست که آیا مهاجم به تنهایی این حمله را تدارک دیده و انجام داده یا عضو گروهی بوده است.

 

  • واکنش ها به انفجار منچستر

بسیاری از رهبران سیاسی جهان حمله منچستر را محکوم کرده‌اند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، که در ادمه سفر خاورمیانه‌ای خود در اسرائیل به سر می‌برد، انفجار منچستر را محکوم کرد و گفت: آمریکا با مردم بریتانیا «همبستگی کامل» دارد. وی ضمن تروریستی خواندن این حادثه و ابراز همدردی با خانوده‌های قربانیان، افزود: «جوانان زیبای بسیاری که از زندگی لذت می‌بردند، توسط یک عده «بازنده شرور» کشته شدند. دونالد ترامپ گفت: عوامل بمبگذاری را «هیولا» لقب نمی‌دهد، چرا که «آنها چنین لقبی را دوست خواهند داشت».

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز حمله انتحاری در شهر منچستر بریتانیا را به‌شدت محکوم کرد و خواستار «مقابله جدی، هدفمند و صادقانه» کشورها با تروریسم شد. به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود: «ما معتقدیم ریشه و منشأ فکری حوادث تروریستی که در میرجاوه ایران و در شهر منچستر انگلیس دست به اقدامات خشونت‌بار و غیرانسانی می‌زنند، یکی است»

  • هواداران داعش حمله منچستر را در شبکه‌های اجتماعی جشن گرفتند

هواداران گروه موسوم به «دولت اسلامی» (داعش) ساعاتی پس از وقوع انفجار در در محل برگزاری یک کنسرت در بریتانیا، که به کشته شدن ۲۲ نفر انجامید،  در صفحات شبکه اجتماعی بویژه  توئیتر، به همدیگر تبریک گفتند.  

به گزارش خبرگزاری رویترز، حساب‌های توئیتری منسوب به گروه داعش با استفاده از هشتگ‌های مربوط به حادثه تروریستی منچستر، پیام‌های تبریک‌آمیز رد و بدل می‌کنند.

پلیس بریتانیا با اعلام اینکه در انفجار منچستر ۲۲ تن کشته و بیش از ۵۰ نفر زخمی شده‌اند، گفته که این حادثه را تحت عنوان «حمله تروریستی» تحت بررسی دارد.

حساب های توئیتری که گمان می رود، از هواداران داعش باشند، عناصر وابسته به این گروه را به انجام «عملیاتی مشابه» در دیگر مناطق کشورهای غربی تشویق کرده اند.

یکی از کاربران هوادار این گروه تروریستی پس از واقعه منچستر نوشته است: «امیدواریم که عامل این حمله یکی از سربازان خلافت باشد».

دیگر هوادار داعش با تبریک این حمله به همفکرانش نوشته است: «از بروکسل و پاریس (انفجارها) را آغاز کردیم و در لندن ولایت خود را برقرار خواهیم کرد».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More