شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بارزانی : تحت هیچ فشاری از همه‌پرسی کوتاه نمی‌آییم

 

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، روز دوشنبه ۳۰ مردادماه گفته که «تحت هیچ  فشاری، از برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان» کوتاه نخواهد آمد.

به گزارش تلویزیون السومریه‌نیوز، بارزانی در نشست خود با شماری از فعالان کُرد اظهار داشت: «هیأت همه‌پرسی کردستان، برای بحث درباره‌ی فدرالیسم یا بودجه‌ به بغداد سفر نکرده؛ بلکه این سفر برای بررسی مرحله‌ی پس از همه‌پرسی(استقلال) صورت می‌گیرد».

وی تأکید کرد که تحت هیچ فشاری، همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق به تعویق نخواهد افتاد و این همه‌پرسی در بیست‌وپنجم سپتامبر ۲۰۱۷ برگزار خواهد شد.

بارزانی گفت: «به شکل‌های مختلف خواستار بهبود روابط با بغداد بودیم، اما آن تلاش‌ها ناکام ماند؛ ما به کردستانی مستقل نیاز داریم، تا با عراق، دو همسایه‌ی خوب تشکیل دهیم».

او افزود: «ما به‌دنبال تشکیل یک کشور قومی برای کردها نیستیم؛ بلکه خواهان یک کشور دموکرات و کثرت‌گرا، برمبنای اصل شهروندی هستیم».

هیأت «شورای عالی همه‌پرسی کردستان»، از ۱۴ اوت جاری (۲۳ مردادماه)، به بغداد پایتخت عراق سفر کرده و با مقامات این کشور، درباره‌ی همه‌پرسی «استقلال» به گفت‌وگو می‌پردازد.

این هیأت تاکنون با حیدرالعبادی، نخست‌وزیر، سلیم الجبوری، رئیس پارلمان و ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه‌ی عراق، و نیز تنی چند از مقامات مذهبی این کشور، گفت‌وگو کرده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More