شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بازداشت موقت رهبر مخالفان، همزمان با تظاهرات ضدپوتین در روسیه

 

پلیس روسیه، در یک تظاهرات اعتراضی، الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری آن کشور را با خشونت بازداشت کرد. به گفته‌ی وکیل ناوالنی، او ساعتی بعد، آزاد شده است.

الکسی ناوالنی، بیش‌از یک‌ماه پیش، ازسوی کمیته‌ی مرکزی انتخابات روسیه، به اتهام «فساد مالی»، از شرکت در انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری در روسیه، منع شد. او اتهامات واردشده به خود را دروغ و توطئه‌ای ازسوی ولادیمیر پوتین، برای حذف رقبای خود خوانده است.

هواداران ناوالنی، روز یکشنبه هشتم بهمن‌ماه، در اعتراض به غیردموکراتیک بودن انتخابات پیش‌ رو و تبلیغ برای بایکوت و تحریم این انتخابات، در شهرهای مختلف روسیه، تجمعاتی اعتراضی برگزار کردند.

 

 

به گزارش روزنامه‌ی بریتانیایی دیلی‌میل، تعدادی از افراد پلیس روسیه، ناوالنی را که یک‌شنبه در یک تجمع اعتراضی ضد پوتین حاضر شده بود، بر روی زمین کشیده و داخل ون پلیس انداخته‌اند.

در ویدئویی که از این اتفاق در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، ناوالنی در خیابان اصلی پایتخت روسیه که کمتر از صد متر با کاخ کرملین فاصله دارد، دیده می‌شود که قصد پیوستن به جمعیت صدها تن از هوادارانش را دارد. این جمعیت، برای شرکت در تظاهراتی جمع شده بودند که ازسوی مقامات قانونی، غیرقانونی اعلام شده بود.

 

به گفته‌ی اولگا میخائیلوا (Olga Mikhailova)، وکیل ناوالنی، او که در شامگاه یک‌شنبه بازداشت شده بود، ساعاتی بعد، بدون این‌که به اتهامی محکوم شده باشد، آزاد شد؛ اما به او گفته شده است که باید در روزهای آینده، در دادگاه حاضر شود.  

 

  • یورش پلیس روسیه به دفتر رهبر مخالفان پوتین

علاوه‌بر این، پلیس روسیه، صبح روز یک‌شنبه نیز با یورش به دفتر کار الکسی ناوالنی، قصد داشت که او را دستگیر کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کیرا یارمیش(Kira Yarmysh)، سخنگوی الکسی ناوالنی، گفته است که نیروهای پلیس قصد داشتند با استفاده از یک دستگاه مته‌ی سوراخ‌کن، در ورودی به ساختمان دفتر حزب مخالف پوتین را بشکنند و وارد آنجا شوند.

یارمیش با انتشار عکس‌هایی بر روی اینترنت، نشان داده است که در جریان این اقدام، حدود ۱۴ پلیس و مأمور امنیتی دولت روسیه، در بیرون ساختمان دفتر الکسی ناوالنی تجمع کرده‌ بودند.

به گفته‌ی یارمیش، هدف از این یورش، بستن و متوقف کردن کار یک ایستگاه تلویزیونی مخالفان پوتین بوده است.

 

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More