شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف: متحدی در روابط بین‌الملل نداریم

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، با تاکید بر این که تیم‌ مذاکره‌کننده دولت روحانی به آمریکا اعتماد نکرد، گفت: «ما که متحدی نداریم، اما به نزدیک‌ترین متحد در روابط بین‌الملل هم نمی‌شود اعتماد کرد.»

این اظهارات ظریف که روز یکشنبه در حاشیه آخرین نشست هیات وزیران در دولت حسن روحانی به خبرنگاران گفته شد، در واکنش به اظهارات اخیر علی خامنه‌ای است.

رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ششم مرداد، در آخرین دیدار با اعضای دولت حسن روحانی گفته بود: «در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد.»

خامنه‌ای اضافه کرد که دولت آینده باید از «بی‌اعتمادی به غرب» به عنوان یک «تجربه بسیار مهم» استفاده کند.

اما ظریف در دفاع از خود و دیگر مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی در هشت سال گذشته گفت: «من شهادت می‌دهم که هیچکدام از مذاکره‌کنندگان، هیچگاه به آمریکا اعتماد نکردند. اگر ما می‌خواستیم اعتماد کنیم، نتیجه کار ما همان سند دو صفحه‌ای می‌شد که ترامپ با برخی امضا کرد.»

او ادامه داد: «اینکه آمریکا و اروپا کشورهای بدعهدی هستند و نتوانستند به عهد خودشان وفا کنند نشان‌دهنده این نیست که ما به آنها اعتماد کردیم، نشانه این نیست که ما بد مذاکره کردیم، بلکه نشان‌دهنده این است که یک رشته از کشورها در دنیا هستند که به مقررات بین‌المللی متعهد نیستند.»

با این حال ظریف تاکید کرد که «اعتماد نداشتن به معنای تعامل نکردن نیست» و «باید مردم و توان ملی را باور داشته باشیم و نباید فکر کنیم آمریکا هرچه اراده کند می‌شود».

شش دور از مذاکرات وین برای احیای احتمالی برجام در دولت حسن روحانی بدون هیچ توافقی برگزار شده و قرار است این مذاکرات با آغاز دولت ابراهیم رئیسی، از سر گرفته شود.

خامنه‌ای در سال‌های اخیر بارها بر بی‌اعتمادی به کشورهای غربی تاکید کرده و در عوض خواستار تقویت روابط با چین و روسیه شده است.

رهبر جمهوری اسلامی در ماجرای خرید واکسن کرونا نیز واکسن‌های تولیدی غرب را ممنوع کرد، اما بعدا مقام‌های وزارت بهداشت ایران «بدعهدی» چین و روسیه در ارسال واکسن کرونا را یکی از عوامل تداوم شیوع کرونا در ایران عنوان کردند.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More