شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بازگشایی مرز‌های هوایی، زمینی و دریایی بین عربستان سعودی و قطر پس از گذشت سه سال

وزیر خارجه کویت خبر داد که مرز هوایی و دریایی بین عربستان و قطر از  دوشنبه‌شب بازگشایی می‌شود. این خبر در حاشیه نشست شورای همکاری خلیج فارس که در عربستان سعودی برگزار شد، اعلام شده است.

شیخ احمد ناصر الصباح گفت امیر کویت با امیر قطر و ولیعهد عربستان سعودی به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده و دو طرف درباره بازگشایی حریم هوایی و مرزهای زمینی و دریایی توافق کردند.

در تحولی دیگر در زمینه عادی‌سازی روابط دوحه و ریاض، امیر قطر اعلام کرد در نشست سران کشورهای همکاری خلیج فارس در العلای عربستان  سعودی شرکت می‌کند.

چهار کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر از خرداد ۱۳۹۶ روابط دیپلماتیک خود با قطر را به اتهام حمایت این کشور از تروریسم قطع کردند.

پس از آن تلاش‌های زیادی برای عادی سازی روابط انجام شد. 

آمریکا نیز در ماه‌های اخیر در تلاش‌ها برای احیای این روابط مشارکت کرده بود. 

ماه گذشته گزارش‌هایی از همکاری  آمریکا و  کویت منتشر شد که گفته می‌شد هدف از آن حل اختلاف این چهار کشور با قطر  و تشکیل جبهه متحد علیه حکومت ایران است. 

جرد کوشنر، مشاور ارشد دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا در آن زمان پس از پایان سفرش به عربستان سعودی، در قطر با رهبران این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

پانزدهم آذر نیز فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، اعلام کرد که ملک سلمان، پادشاه این کشور «مشتاق تکامل و وحدت» کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است.

بن فرحان همچنین بر التزام کشورش به تقویت قدرت شورای همکاری خلیج فارس و سازوکار آن تاکید کرده بود.او با اشاره به «پیشرفت‌ در حل بحران قطر» اعلام کرده بود: «عربستان سعودی امیدوار است که نتیجه نهایی برای همه طرف‌ها راضی‌کننده باشد.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More