شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جنجال اظهارات وزیر خارجه لبنان در شکل‌گیری داعش؛ عربستان سعودی سفیر لبنان را احضار کرد

وزارت خارجه عربستان سعودی در اعتراض به اظهارات اخیر شربل وهبه وزیر خارجه لبنان درباره دلایل شکل‌گیری داعش، سفیر لبنان در ریاض را فراخواند و این اظهارات را به شدت محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، وزارت خارجه این کشور روز سه‌شنبه نامه اعتراض رسمی خود به این سخنان را به سفیر لبنان در ریاض تحویل داد.

شربل وهبه شامگاه دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الحره گفت: «داعش از سوی کشورهای دوست و برادر به منطقه آورده شد.» 

او ادامه داد: «این کشورها داعش را آوردند و در دشت نینوا و انبار (در عراق) و پالمیرا (در سوریه) مستقر کردند.»

هر چند که وزیر خارجه لبنان به طور مستقیم نام کشوری را ذکر نکرد، اما اظهارات او کنایه‌ای به عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی خلیج فارس تفسیر شد.

وزارت خارجه عربستان سعودی این اظهارات را «توهین‌آمیز و بی‌اساس» خطاب به دولت و ملت عربستان سعودی و دیگر کشورهای خلیج فارس خواند و اضافه کرد: «اینگونه اظهارات با ساده‌ترین آداب دیپلماتیک در تضاد بوده، و تناسبی با روابط تاریخی و عمیق دو کشور ندارد.»

ریاض همچنین نسبت به «پیامدهای منفی این گونه سخنان» بر روابط دو کشور عربستان سعودی و لبنان هشدار داده است.

وزیر خارجه لبنان در گفت‌وگو با الحره همچنین از حزب‌الله لبنان دفاع کرد و گفت سلاح‌های این گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی، «بیمه‌‌ای» برای لبنان در برابر اسرائیل است.

او همچنین در واکنش به انتقاد یک مهمان شبکه الحره علیه میشل عون و دامادش، جبران باسیل، تهدید کرد که برنامه را ترک می‌کند و گفت: «کسانی که خاشقجی را در استانبول کشتند حق ندارند این چنین سخن بگویند.»

پیش از واکنش عربستان سعودی، این اظهارات در خود لبنان با واکنش‌هایی روبه‌رو شد.

سعد حریری، نخست وزیر منتخب لبنان همان شامگاه دوشنبه این اظهارات را «خرابکاری» در روابط لبنان و کشورهای عربی خواند گفت: «گویا بحران‌هایی که کشور در آنها غرق شده و تحریم‌هایی که وضع شده کافی نیست.»

اشاره حریری به تحریم‌هایی است که اخیرا از سوی عربستان سعودی علیه لبنان وضع شده است. 

این تحریم‌ها پس از آن اعمال شد که ریاض از کشف ماده مخدر در محموله‌های واردشده انار از لبنان خبر داد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More