شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بایدن: به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهیم داد

جو بایدن، رییس‌جمهوری منتخب آمریکا، با تاکید بر اینکه دولت آینده او به جمهوری اسلامی اجازه نخواهد داد به سلاح‌های هسته‌ای دست پیدا کند گفت اقدام دولت دونالد ترامپ در خارج کردن ایالات متحده از توافق هسته‌ای ایران باعث شد تهران به دستیابی به سلاح هسته‌ای «نزدیک‌تر» شود.

بایدن در گفت‌وگویی که روز پنج‌شنبه به همراه معاونش کامالا هریس با شبکه سی.ان.ان داشت گفت: «جان کلام این است که ما نمی‌توانیم به ایران اجازه دهیم به سلاح هسته‌ای برسد.»

او با اشاره به اقدام ترامپ در خارج کردن آمریکا از برجام گفت: «او [آمریکا] را خارج کرد تا اقدام سخت‌گیرانه‌تری بکند. اما ببینید چه کرده‌اند، [دولت ترامپ] توانایی داشتن مواد هسته‌ای [ایران] را افزایش داده‌اند و آنها [ایران] به توانایی داشتن مواد کافی برای ساختن سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر می‌شوند. موضوع موشک نیز وجود دارد.»

رییس‌جمهوری منتخب آمریکا در پاسخ به پرسشی در مورد پیامدهای کشته شدن محسن فخری‌زاده، عضو ارشد سپاه پاسداران، بر تعاملات آینده ایالات متحده و ایران گفت: در این مقطع «بسیار سخت» است که بتوان گفت این اتفاق تا چه حد شرایط را پیچیده می‌کند.

بایدن گفت: «علاوه بر نگرانی در مورد پیامدهای سیاست‌های داخلی ترامپ، من واقعا نگران تصویری هستم که به بقیه دنیا ارائه می‌دهیم.»

بایدن با اشاره به اینکه برخورد با مسائل سیاست خارجی آمریکا «بسیار سخت» است گفت: «ما نمی‌توانیم به تنهایی این کار را انجام دهیم. به همین دلیل است که ما باید عضو یک گروه بزرگ‌تر باشیم، تا نه تنها با ایران بلکه با روسیه، چین و گستره کاملی از مسائل برخورد کنیم.»

رییس‌جمهوری منتخب آمریکا همچنین به اولویت اصلی دولت آینده در مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت با آغاز به کار دولتش پوشیدن ماسک را در آمریکا به مدت صد روز اجباری خواهد کرد. او تاکید کرد این اقدام «تاثیر چشمگیری» بر کاهش موارد ابتلا به این بیماری خواهد داشت.

بایدن با اشاره به اینکه از آنتونی فائوچی، عضو کارگروه مقابله با کرونا در کاخ سفید خواسته تا در دولت آینده نیز در این سمت بماند گفت هر زمان که فائوچی تشخیص دهد تزریق واکسن کرونا در آمریکا آغاز خواهد شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More