شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

با ادامه اعتراضات سراسری، رییس‌جمهور ارمنستان خواستار کناره‌گیری دولت و برگزاری انتخابات زود هنگام شد

آرمن سرکیسیان، رییس‌جمهوری ارمنستان، گفت در شرایط بحران ملی کنونی در این کشور، قدرت باید به یک دولت وفاق ملی منتقل شود و تاکید کرد دولت باید برای برگزاری زود هنگام انتخابات پارلمانی سریعا یک نقشه راه قانونی تهیه کند.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، سرکیسیان همچنین در سخنرانی روز دوشنبه خود از آغاز رایزنی‌ها برای اقدام در مورد وضعیت سیاسی ارمنستان خبر داد.

پس از توافق ارمنستان و آذربایجان برای پایان درگیری‌های قره‌باغ، از روز ۲۰ آبان صحنه تظاهرات سراسری است. در این اعتراض‌ها که از سوی ۱۷ حزب مخالف برگزار شده، تظاهرات‌کنندگان خواستار استعفای نیکول پاشینیان، نخست‌وزیری، این کشور هستند.

مخالفان دولت معتقدند توافق سه‌جانبه توقف درگیری‌های قره‌باغ به منزله تسلیم شدن ارمنستان است.

از سوی دیگر، مقام‌های وزارت دفاع ارمنستان تاکید کرده‌اند نیروهای مسلح این کشور از توافق آتش‌بس پیروی خواهند کرد و از مردم خواسته‌اند از هر اقدامی که ثبات این کشور را متزلزل کند خودداری کنند.

در همین حال، پاشینیان روز دوشنبه هرگونه تصمیم برای کناره‌گیری خود را رد کرد و گفت: «می‌دانم که اولین کسی هستم که مسئول وضع موجود است. برای همین حتی حاضرم محاکمه شوم.»

او گفت: «این جنگ قابل پیشگیری بود اما ارمنستان تصمیم گرفت بجنگد.» نخست‌وزیری ارمنستان افزود: «برنامه من تنها تضمین امنیت و ثبات کشور است.»

پاشینیان پیش از این اظهارات بیانیه‌ای را صادر کرده و طی آن اعلام کرده بود مذاکرات با باکو برای تحویل برخی مناطق قره‌باغ به جمهوری آذربایجان ادامه دارد.

با این حال، زهراب مناتسکانیان، وزیر خارجه ارمنستان روز دوشنبه به دلیل اختلاف‌نظر با پاشینیان از سمت خود استعفا کرد.

هفته گذشته،‌ پس از حدود یک ماه‌ونیم درگیری در منطقه قره‌باغ و به دنبال پیشروی آذربایجان در جنوب این منطقه و نزدیکی مرز ایران،‌ این کشور توافق آتش‌بس با ارمنستان امضا کرد و در پی آن جنگ پایان یافت.

طبق این توافق، آذربایجان مناطقی که در جنگ اخیر از ارمنستان گرفته را نگه می‌دارد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More