شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بریتانیا مجوز استفاده از واکسن آسترازنکا-آکسفورد را صادر کرد

هم‌زمان با تشدید موج جدید شیوع کرونا و نگرانی‌ها درباره گونه جدید ویروس، دولت بریتانیا به عنوان نخستین کشور جهان مجوز استفاده از واکسن تولید مشترک شرکت داروسازی آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد را صادر کرد.

وزارت بهداشت بریتانیا روز چهارشنبه ۱۰ دی‌ماه اعلام کرد دولت توصیه آژانس نظارت بر محصولات دارویی و مراقبت‌های بهداشتی برای صدور مجوز استفاده از واکسن آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد را پذیرفت. 

خبرگزاری رویترز نوشته بریتانیا ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن را سفارش داده است. این کشور در حال حاضر در حال توزیع واکسن مشترک شرکت‌های بیون‌تک آلمان و فایزر آمریکاست.  

آسترازنکا می‌گوید مجوز برای دو دوز از این واکسن که قبلا برای استفاده اضطراری مجاز شده بود، صادر شده است.

هم‌زمان کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی این کشور با یک تغییر رویکرد اعلام کرده اولویت باید دادن دوز اول به افراد بیشتری از گروه‌های آسیب‌پذیر و نه تامین دو دوز مورد نیاز در کوتاه‌ترین زمان ممکن باشد.

شرکت آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد که به عدم شفافیت درباره مراحل آخر آزمایش بالینی متهم شده بودند، از تصمیم دولت بریتانیا استقبال کرده‌اند.

پاسکال سوریوت، رییس اجرایی آسترازنکا، در ارتباط با این واکسن گفت: «اثبات شده که بسیار کارآمد و قابل تحمل و تزریق آن ساده است و توسط آسترازنکا بدون سود ارائه می‌شود.»

نتایج جمع‌شده از  آزمایشات این شرکت و دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد اثربخشی کلی این واکسن ۷۰/۴ درصد بوده است. میزان اثربخشی واکسن برای شرکت‌کنندگان در آزمایش دو دوز کامل ۶۲ درصد، اما برای یک زیرمجموعه کوچک‌تر که نصف و سپس یک دوز کامل به آن‌ها تزریق شد، ۹۰ درصد اعلام شد.

محققان در واکنش گفتند یافتن کارآیی ۹۰ درصدی برای تزریق دوز کم یا دوز بالا نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

رویترز نوشته دنی آلتمن، استاد ایمونولوژی در کالج امپریال لندن، در این زمینه گفته است: «برای خروج از این معضل، راهی جز  داشتن اکثریت قابل توجهی از مردم که دارای سطح بالایی از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده هستند، وجود ندارد.»

بریتانیا اکنون با نوع جدید ویروس کرونا دست به گریبان است که به گفته دولت و محققان، قدرت سرایت بیشتری دارد. بسیاری از کشورها با ممنوع کردن پروازهای مسافری و جلوگیری از تجارت با این کشور به ظهور و شیوع نوع جدید ویروس در این کشور واکنش نشان داده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More