شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بوریس جانسون اسلام را عامل قرن‌ها عقب‌‌ماندگی مسلمانان می‌داند

این روزها، مقاله‌ای قدیمی از بوریس جانسون، نامزد ریاست حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیری بریتانیا، توجه رسانه‌ها را برانگیخته و موج انتقادهای شدید را متوجه این سیاستمدار بریتانیایی کرده است. او در این مقاله، اسلام را عامل قرن‌ها عقب‌ماندگی مسلمانان در مقایسه با دنیای غرب معرفی کرده است.

جانسون در پی‌نوشتی که به چاپ جدید کتابش با عنوان «رویای روم» (۲۰۰۶) اضافه کرد، نوشته ماهیت اسلام به گونه‌ای است که جلوی پیشرفت را می‌گیرد و در نتیجه، می‌بینیم که عامل تمام درگیری‌ها «نارضایتی مسلمانان» بوده‌ است. 

به گزارش گاردین، تل ماما (Tell Mama)، موسسه‌ای که نفرت‌‌پراکنی علیه مسلمانان را بررسی و ثبت می‌کند، این سخنان جانسون را آزاردهنده و مشکل‌زا خوانده‌ و گفته‌ است شناخت او از این دین ناقص است. شورای مسلمانان بریتانیا (MCB) نیز گفته‌ است بسیاری از مردم می‌خواهند بدانند آیا شانس اول احراز پست نخست وزیری آینده، هنوز اعتقاد دارد اسلام به‌طور ذاتی مانع پیشرفت و آزادی است.

سال گذشته، پس از آن که مطلبی از بوریس جانسون در روزنامه دیلی تلگراف به چاپ رسید که در آن، زنان برقع‌پوش را به «صندوق پستی» و «دزدان بانک» تشبیه کرده بود، عده‌ای او را به اتخاذ سیاست «سوت‌ سگی» متهم کردند. «سوت سگی» اصطلاحی سیاسی است به معنای استفاده از پیام‌های کنایه‌آمیز و دو‌پهلو برای انتقال مطلب به مخاطبان هدف، بدون آن‌که مخاطب عام متوجه کنایه شود. 

بوریس جانسون در مطلبی با عنوان «و سپس مسلمانان آمدند»، که در سال ۲۰۰۷ به چاپ جدید کتابش اضافه کرد، نوشته‌ است: «باید چیزی در اسلام باشد که واقعا برای ما توضیح دهد چرا در دنیای مسلمانان هرگز شاهد ظهور طبقه بورژوا، سرمایه‌داری لیبرال و در نتیجه گسترش دموکراسی نبوده‌ایم.»

به عقیده این رهبر جناح محافظه‌کار، عامل بازدارنده پیشرفت در جهان اسلام «محافظه‌کاری مخرب مذهبی» است و هرچه مسلمانان بیشتر عقب بمانند، تلخ‌کامی و سردرگمی‌شان نیز بیشتر خواهد شد تا جایی که‌ــ به عقیده او‌ــ در عمل می‌بینیم از بوسنی گرفته تا فلسطین و عراق و کشمیر، مسلمانان احساس نارضایتی می‌کنند.

در واکنش به این سخنان، شورای مسلمانان بریتانیا گفته است: «البته ما بر این باوریم که اسلام در پیشرفت و آبادانی، چه در جهان اسلام، چه اینجا در خانه‌مان در غرب، نقش دارد.»

محمد امین، رییس سابق انجمن مسلمانان محافظه‌کار، گفته‌ است سخنان بوریس جانسون خطر اسلام‌هراسی را تشدید می‌کند. امین به علت انتقاد از واکنش رهبری حزب محافظه‌کار به گزارش‌های اسلام‌هراسی و تشبیه محبوبیت بوریس جانسون به محبوبیت آدولف هیتلرِ در دهه ۱۹۳۰، در ماه ژوئن سال جاری از این انجمن اخراج شد.

جانسون گفته است جد بزرگ او، علی کمال، یک سیاستمدار ترک و مسلمان بود و امیدوار است او را به‌خاطر نقل این سخن از وینستون چرچیل که گفته است «در جهان، هیچ نیروی واپس‌گرایی قدرتمندتر از اسلام نیست» به اسلام‌هراسی متهم نکنند. 

به عقیده جانسون، وقت آن رسیده‌ است که به عمق موضوع بپردازیم و اتهامی را که همه، از جمله چرچیل و پاپ، می‌زنند بررسی کنیم، به‌عبارتی این‌که مشکل واقعی جهان اسلام خودِ اسلام است. جانسون در ادامه افزوده است که باید صداقت داشته باشیم و بپذیریم در تحلیل چرچیل از عواقب اقتصادی و اجتماعی این دین مفهومی فراتر از رگه‌هایی از حقیقت نهفته است. 

او همچنین پس از تشریح زیبایی نمازخانه سیستین، نوشته است: «در هنر اسلامی نمونه‌ای شبیه این وجود ندارد، نه فقط به این دلیل که از نظر فنی فراتر از هنر اسلامی است، بلکه به این دلیل که از لحاظ مذهبی در اسلام اهانت‌آمیز است.»

موسسه تل ماما، در واکنش به این اظهارنظر، گفته است: «سخنان بوریس جانسون این احساس را تداعی می‌کند که اسلام ذهن مسلمانان را قفل کرده‌ است. این نشان‌دهنده نبودِ شناخت از اسلام است. بسیاری از مسلمانان تحت تاثیر اسلام و با عشق به زندگی و زیبایی، زیباترین آثار هنری را خلق کرده‌اند. امیدواریم جانسون تلاش کند در آینده از تمام گروه‌ها و جوامع حمایت کند و ما حاضریم کمک و پشتیبانی کنیم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More