شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان 

آمریکا: داعش به یک شبکه جهانی تبدیل شده است

 

به گفته نیتان سیلز، هماهنگ‌کننده امور مقابله با تروریسم در وزارت خارجه آمریکا، ایالات متحده آمریکا شاهد توسعه داعش از گروهی متمرکز در قلمرویی خاص به یک شبکه جهانی است. سیلز گفت:‌ «این شبکه نه‌تنها حملات را طراحی و اجرا می‌کند، بلکه الهام‌بخش افراد در مبادرت به حملات مستقل و جداگانه است.»

قانون‌گذاران اروپایی خواستار توقف طرح الحاق از سوی اسرائیل شدند 

 

بیش از هزار قانون‌گذار از ۲۵ کشور اروپایی، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به دولت‌های اروپایی، اعلام کردند هرگونه اقدام اسرائیل به الحاق سرزمین‌های کرانه غربی، برای امیدهای صلح خاورمیانه «کشنده» است و در صورت لزوم، با اقدام متقابل، باید جلوی آن گرفته شود. به گفته نویسندگان این نامه، الحاق سرزمین‌ها نقض قوانین بین‌الملل است. 

هشدار دبیرکل سازمان ملل به اسرائیل درباره الحاق سرزمین‌های کرانه باختری  

 

 آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، از اسرائیل خواست از برنامه الحاق سرزمین‌های شهرک‌های یهودی‌نشین در اراضی اشغالی کرانه باختری صرف‌نظر کند و هشدار داد این اقدام چشم‌انداز صلح با فلسطینیان را تهدید می‌کند. گوترش خطاب به شورای امنیت گفت:‌ «الحاق سرزمین‌ها در صورت اجرا، جدی‌ترین نقض حقوق بین‌الملل خواهد بود و به راه‌حل تشکیل دو کشور مستقل و احتمال از‌سرگیری مذاکرات صلح لطمه خواهد زد.» 

پمپئو:‌ در صورت اصلاحات واقعی در لبنان، آمریکا آماده کمک است 

 

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، گفت اگر دولت لبنان دست به اصلاحات واقعی بزند، به‌‌گونه‌ای که با شبه‌نظامیان حزب‌الله ارتباطی نداشته باشد، ایالات متحده آمریکا حاضر است از آن حمایت کند. پمپئو در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت اگر دولت لبنان به چنین اقدامی تمایل نشان دهد، آمریکا و تمام جهان به «سرپا کردن»‌ اقتصاد لبنان کمک خواهند کرد. 

شکایت از فرزند دگرباش یک بازیگر مشهور مصری به‌دلیل حمایت از یک فعال حقوق دگرباشان  

 

دو وکیل مصری علیه نور هشام سلیم، پسر ۲۶ ساله و تراجنسیتی یکی از بازیگران مشهور مصر، به اتهام تبلیغ همجنس‌گرایی میان جوانان شکایت کردند. این شکایت پس از آن بود که هشام در صفحه اینستاگرامش، ویدیویی در حمایت از سارا حجازی، فعال حقوق دگرباشان مصری که حدود دو هفته پیش در کانادا دست به خودکشی زد، منتشر کرد. این دو وکیل در توضیح علت شکایتشان، گفتند: «دست کشیدن از فرهنگ و اخلاق و اجازه انتشار همجنس‌گرایی میان جوانان خیانت به مصر است.» 

شمار موارد ابتلا به کرونا در شش کشور عرب حاشیه خلیج فارس از ۴۰۰ هزار گذشت 

 

شمار موارد ابتلا به کرونا در شش کشور عرب حاشیه خلیج فارس در یک ماه اخیر دو برابر شده و به بیش از ۴۰۰ هزار نفر رسیده است. شمار موارد مرگ در اثر ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ نیز در کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت، قطر، عمان و بحرین به ۲۳۴۶ نفر رسیده است. عربستان سعودی، که بیشترین شمار ابتلا و مرگ‌و‌میر در اثر کووید‌ـ‌۱۹ در این کشورها را دارد، از روز یکشنبه گذشته، پس از سه ماه، تمامی مقررات قرنطینه را لغو کرد.

رهبران فرانسه و روسیه درباره مسائل امنیتی، تلفنی مذاکره می‌کنند 

 

کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، قرار است روز جمعه ۲۶ ژوئن (۶ تیر)، در کنفرانسی ویدیویی، با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، درباره مسائل امنیتی از جمله اوکراین، لیبی و ایران گفت‌وگو کند. مکرون از اتحادیه اروپا خواسته است در شراکت راهبردی‌اش با روسیه تجدیدنظر کند و گفته است در سال‌های اخیر، سیاست مقابله در مواجهه با مسکو شکست خورده است. 

قرنطینه برای بازدیدکنندگان از ایالت‌های پرخطر آمریکا اجباری شد

 

بنا بر تصمیم فرماندارهای ایالت‌های نیویورک، نیوجرزی و کانتیکت، مسافران ورودی از هشت ایالت دیگر آمریکا در بدو ورود به این ایالت‌های شمال‌شرقی کشور، به‌مدت دو هفته قرنطینه می‌شوند. هم‌زمان مجموعه تفریحی دیزنی از تاخیر در بازگشایی این پارک خبر داد و فرماندار ایالت نوادا با صدور فرمانی، اعلام کرد که زدن ماسک در کازینوها و دیگر اماکن عمومی اجباری است. 

پمپئو:‌ تصمیم درباره الحاق سرزمین‌های کرانه باختری با اسرائیل است

 

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، گفت تصمیم درباره الحاق اراضی شهرک‌های یهودی‌نشین واقع در کرانه غربی با اسرائیل است. مشاورهای ارشد دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در دومین روز متوالی، درباره موضع‌گیری آمریکا در قبال تصمیم اسرائیل به الحاق سرزمین‌هایی در کرانه غربی گفت‌و‌گو کردند. نتانیاهو گفته است از اول ماه ژوئیه، کمتر از یک هفته دیگر، این طرح را به کابینه ائتلافی اسرائیل ارائه می‌دهد. فلسطینی‌ها، کشورهای عرب و شماری دیگر از کشورهای خارجی با این طرح اسرائیل مخالفت کرده‌اند. 

هشدار رهبران سابق جهان:‌ کرونا سلاحی در دست برخی دولت‌ها برای خفه کردن منتقدان  

 

گروهی متشکل از ۵۰۰ نفر، از جمله بیش از ۶۰ تن از رهبران سیاسی جهان، برندگان جایزه نوبل و قانون‌گذاران، در نامه‌ای سرگشاده به ابتکار موسسه امداد دموکراسی و انتخابات در استكهلم، هشدار دادند که عالم‌گیری کووید‌ـ‌۱۹ به افزایش رفتارهای اقتدار‌گرایانه دولت‌های سراسر جهان منجر شده و تهدیدی علیه دموکراسی است. امضاکنندگان این نامه می‌گویند تعجبی ندارد که کشورهای اقتدارگرا از این بحران برای ساکت کردن منتقدان استفاده کرده‌اند، اما برخی دولت‌های منتخب دموکراتیک نیز با محدود کردن حقوق بشر و افزایش نظارت بر مردم، به مبارزه با بیماری رفته‌اند. 

ترامپ:‌ احتمالا سربازان آمریکایی را از آلمان به لهستان منتقل می‌کنیم

 

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در دیدار با آندرژی دودا، رییس‌جمهوری لهستان، در کاخ سفید، برای توافق همکاری دفاعی با لهستان ابراز تمایل کرد. ترامپ گفت لهستان خواستار افزایش شمار سربازان آمریکایی در این کشور شده است و هزینه‌اش را هم خواهد پرداخت. او گفت:‌ «احتمالا سربازان آمریکایی را از آلمان به لهستان منتقل می‌کنیم و این پیامی قوی به روسیه است.» 

کمیته نجات بین‌المللی: جنگ، کووید‌ـ‌۱۹ و نبودِ بودجه تهدیدهای پیش‌روی پناهجویان است  

 

دیوید میلیبند، مدیر کمیته نجات بین‌المللی، به خبرگزاری رویترز گفت پناهجویان و آوارگان سراسر جهان با سه فوریت مواجه‌اند: جنگ و آوارگی، کووید‌ـ‌۱۹ و بحران اقتصادی جهانی ناشی از همه‌گیری بیماری. او همچنین افزود شکست رهبری جهانی در پیشگیری و یافتن درمان بیماری نیز مشکلی مضاعف است. به گفته میلیبند، برای جلوگیری از گرسنگی ناشی از رکود اقتصادی، در شش ماه آینده، قشر آسیب‌پذیر در کشورهای در حال توسعه به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بودجه نیاز دارند. 

ثبت حدود ۴۳ هزار مورد جدید ابتلا و ۱۱۸۵ مورد جدید مرگ‌و‌میر در برزیل در یک شبانه‌روز

 

برزیل در شبانه‌روز گذشته، ۴۲ هزار و ۷۲۵ مورد جدید از ابتلا به کرونا را ثبت کرده است. بنا بر اعلام وزارت بهداشت برزیل، ۱۱۸۵ مورد جدید مرگ در اثر کووید‌ـ‌۱۹ نیز تایید شده است. شمار موارد ابتلا به کرونا در این کشور بزرگ واقع در آمریکای لاتین نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است و ۵۳ هزار و ۸۳۰ نفر نیز تاکنون، در اثر این بیماری جان باخته‌اند. 

انتاریوی کانادا به برخی مبتلایان بدون نشانه کووید‌ـ‌۱۹ اجازه می‌دهد سر کار بروند

 

استان انتاریو در کانادا به برخی از افراد که نتیجه آزمایش ابتلای آن‌ها به کرونا مثبت اعلام شده است اما هیچ‌گونه علائمی از بیماری بروز نمی‌دهند اجازه می‌دهد که به سر کارشان برگردند. این افراد در محیط کار باید تمامی نکات بهداشتی را رعایت کنند و در محلی جدا از دیگران کار کنند. بنا بر دستورالعملی که در این زمینه صادر شده است، کارمندان مهم و کلیدی که نشانه‌های بیماری ندارند می‌توانند خود را در محیط کار ایزوله کنند و این افراد در حفظ سلامت دیگران مسئول‌اند. 

ثبت ۹۴۷ مورد جدید مرگ در اثر کووید‌ـ‌۱۹ در مکزیک در یک شبانه‌روز  

 

وزارت بهداشت مکزیک روز چهارشنبه از ثبت ۹۴۷ مورد جدید مرگ در اثر کووید‌ـ‌۱۹ و همچنین، شناسایی ۵ هزار و ۴۳۷ مورد جدید ابتلا خبر داد. به این ترتیب، شمار کلی موارد مرگ‌و‌میر در مکزیک به بیش از ۲۴ هزار و شمار مبتلایان به حدود ۱۹۷ هزار نفر رسیده است. برزیل و مکزیک دو کانون عمده شیوع کرونا در آمریکای لاتین به شمار می‌روند. 

ترکیه:‌ کتاب بولتون درباره مکالمه‌های اردوغان و ترامپ «گمراه‌کننده» است

 

ترکیه در واکنش به کتاب جدید جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، آن را «گزارشی گمراه‌کننده و دستکاری‌شده» از مکالمه‌های میان رجب طیب اردوغان و دونالد ترامپ، روسای جمهوری ترکیه و آمریکا، خوانده است. فخرالدین آلتون، مدیر رسانه‌ای دفتر ریاست جمهوری ترکیه، در حساب توییتری‌اش نوشت اردوغان و ترامپ تلاش‌های زیادی برای بهبود روابط دو کشور کردند و ترامپ «بیش از روسای ‌جمهور سابق آمریکا، به سخنان این عضو مهم ناتو گوش داده است.» 

شمار موارد مرگ در آمریکای لاتین در اثر کووید‌ـ‌۱۹ تا پاییز به حدود ۳۹۰ هزار نفر خواهد رسید

 

 کارشناسان دانشگاه واشینگتن پیش‌بینی می‌کنند که تا نیمه پاییز، شمار موارد مرگ در اثر کرونا در آمریکای لاتین به ۳۸۸ هزار و ۳۰۰ نفر خواهد رسید و دو سوم از مرگ‌و‌میرها در کشورهای برزیل و مکزیک خواهد بود. این کارشناسان هشدار داده‌اند که اگر مقررات زدن ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تسهیل شود، شمار موارد مرگ بیش از این خواهد بود. 

نخست‌وزیر ویتنام:‌ عجله‌ای برای بازگشایی درهای کشور به روی گردشگران نداریم

نخست‌وزیر ویتنام گفت علی‌رغم مهار موفقیت‌آمیز شیوع کووید‌ـ‌۱۹، این کشور برای بازگشایی درهایش به روی گردشگران بین‌المللی عجله‌ای ندارد. ویتنام در سایه برنامه هدفمند آزمایش‌گیری و قرنطینه متمرکز توانست شمار موارد ابتلا را در حد ۳۵۲ مورد نگه دارد، که بیشتر آن‌ها بهبود یافته‌اند. در بیانیه نگوین ژوان فوک آمده است:‌ «کارشناسان خارجی، کارگران ماهر و سرمایه‌گذاران می‌توانند به ویتنام بیایند، اما تحت نظارت خواهند بود.» 

بزرگ‌ترین جهش یک‌روزه موارد ابتلا به کرونا در استرالیا

 

ویکتوریا، دومین استان پرجمعیت استرالیا، از نتیجه مثبت تست ۳۳ نفر و ابتلای آن‌ها به کرونا در شبانه‌روز گذشته خبر داد. این نهمین روز افزایش دو رقمی موارد جدید ابتلا در این استان است و روز گذشته بیشترین شمار ابتلای روزانه در دو ماه گذشته ثبت شد. از ۲۷۰ مورد ابتلا به کرونا در استرالیا، ۲۰۰ نفر در استان ویکتوریا شناسایی و ثبت شده‌اند. این افزایش موارد جدید ابتلا چند هفته پس از تسهیل مقررات و محدودیت‌های رسمی این کشور رخ داده است. 

آغاز رای‌گیری هفت‌‌روزه در روسیه برای تغییر قانون اساسی 

 

دوره هفت‌روزه‌ رای‌گیری در روسیه برای تصمیم‌‌گیری درباره اصلاحاتی که زمینه در قدرت ماندن ولادیمیر پوتین تا سال ۲۰۳۶ را، به‌شرط پیروزی در انتخابات، فراهم می‌کند، از روز پنجشنبه آغاز می‌شود. مخالفان این اقدام را کودتای قانون اساسی خوانده‌اند و معتقدند پوتین، رییس‌جمهوری ۶۷ ساله روسیه، مدتی بسیار طولانی در قدرت بوده است. در صورت تایید تغییرهای پیشنهادی در قانون اساسی، پوتین می‌تواند برای دو دوره شش‌ساله دیگر، در انتخابات رقابت کند. 

دولت آمریکا: هواوی و هیک‌ویژن تحت حمایت ارتش چین قرار دارند 

 

دولت ترامپ اعلام کرد شرکت‌های بزرگ چینی از جمله هواوی، غول فناوری تجهیزات مخابراتی، و شرکت نظارت ویدیویی هیک‌ویژن تحت مالکیت و کنترل ارتش چین‌اند و این مساله زمینه را برای تحریم‌های مالی ایالات متحده آمریکا هموار می‌کند. وزارت دفاع آمریکا فهرستی از ۲۰ شرکت فعال در این کشور را تهیه کرده است که بنا بر اعلام واشینگتن تحت حمایت ارتش چین قرار دارند. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More