شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها درباره شیوع کرونا از سراسر جهان

تازه‌ترین خبرها از سراسر جهان 

اتحادیه اروپا چین را به سانسور مقاله‌ای درباره منشاء ویروس کرونا متهم کرد 

اتحادیه اروپا چین را به سانسور گزارشی متهم کرد که نیکلاس چاپوئیس، سفیر اتحادیه اروپا در چین یکی از نویسندگانش بود. این مقاله که در روزنامه دولتی «چاینا دیلی» منتشر شد، جمله‌ای را حذف کرده که می‌گوید منشاء ویروس کرونا چین بوده است. بنا به باور عمومی، ویروس کرونا در اواخر ۲۰۱۹ از شهر ووهان در چین آغاز شد. 

ترامپ میگوید تمرکز بر احیای زندگی اجتماعی و کسب‌وکارها خواهد بود

دونالد ترامپ می‌گوید گروه اقدام کاخ سفید برای مقابله با کرونا، توجه خود را به احیای کسب‌وکارها و زندگی اجتماعی متمرکز خواهد کرد. همزمان مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا چین را مسئول مرگ صدها هزار انسان دانست و یک بار دیگر از این کشور خواست تا کلیه اطلاعات خود درباره همه‌گیری کووید۱۹ را در اختیار دیگران بگذارد. 

چین پمپئو را به دروغگویی متهم کرد

چین پمپئو را به دروغگویی متهم کرد و گفت برای پوشاندن دروغ قبلی علیه پکن و مقابله با ویروس کرونا، یک دروغ دیگر می‌گوید. سخنگوی وزارت خارجه چین با تاکید بر شفافیت چین در مورد کووید۱۹ گفت سیاستمداران آمریکایی اتهامات بی‌اساس به چین می‌زنند. ایالات متحده عملکرد چین در قبال مدیریت و اطلاعرسانی درباره همه‌گیری ویروس کرونا را زیر سوال برده است. 

تسهیل تدریجی مقررات قرنطینه در بحرین

فروشگاه‌ها و مراکز صنعتی بحران از امروز (پنجشنبه) بازگشایی می‌شوند. رستوران‌ها کماکان بسته خواهند بود و تنها برای غذای بیرون‌بر فعالیت خواهند داشت. 

وام اضطراری بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول به کشورهای آفریقایی

بانک جهانی برای کمک به مقابله با همه‌گیری کووید۱۹، هفت میلیون دلار به زیمبابوه وام می‌دهد. صندوق جهانی پول نیز کمک اضطراری ۷۳۹ میلیون دلاری به کنیا را تایید کرد و قرار است به اوگاندا نیز وام اضطراری ۴۹۱ میلیون دلاری اعطا کند. 

ترکیه می‌گوید همه‌گیری را مهار کرده است

ترکیه می‌گوید همه‌گیری کووید۱۹ را مهار کرده و برای جلوگیری از بازگشت و اوج‌گیری مجدد ویروس، مقررات اجتماعی جدید و قوانین تازه‌ای را برای بخش کسب‌وکار کشور تدوین کرده است. 

رییس ستاد کارکنان آنگلا مرکل: همه‌گیری ویروس کرونا دست‌کم تا آخر امسال باقی است

یکی از معاونان آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان ‌کشور گفت که همه‌گیری ویروس کرونا دست‌کم تا آخر امسال باقی خواهد ماند. او گفت:‌ «ما در دوران پس از همه‌گیری نیستیم بلکه در میانه آن هستیم که اگر خیلی خوشبین باشیم دست‌کم تا آخر سال با ماست. مرکل روز چهارشنبه از تسهیل مقررات قرنطینه خبر داده بود ولی در عین حال «مکانیسم ترمز» را نیز برای تمدید محدودیت‌ها در صورت اوج‌گیری ابتلا برقرار ساخت. 

انتخابات ریاست جمهوری لهستان یک ماه به تاخیر افتاد 

معاون نخست وزیر لهستان گفت انتخابات ریاست جمهوری لهستان در زودترین حالت ممکن، در ماه ژوئن برگزار خواهد شد. ساعاتی قبل از اعلام این خبر، دولت تصمیم گرفت که رای‌گیری در تاریخ مقرر دهم می، یکشنبه پیش رو، انجام نشود. 

شمار جهانی مبتلایان به کووید۱۹ در روز پنجشنبه

با ثبت ۸۵ هزار و ۱۵ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا، شمار جهانی مبتلایان به کووید۱۹ به بیش از ۳،۷۵۸،۷۱۵ نفر رسید. بیش از ۲۶۲ هزار نفر نیز تا به امروز در جهان جان باخته‌اند.  

افزایش غیرمنتظره صادرات چین در ماه آوریل 

صادرات چین در ماه آوریل برای اولین بار در امسال و با فعالیت کارخانجات برای جبران کاهش فروش بر اثر شیوع ویروس کرونا، افزایش غیرمنتظره‌ای داشت. اما سقوط دو رقمی واردات چین حاکی از مشکلات پیش روی این کشور در آینده بر اثر رکود اقتصادی جهانی است. سقوط تقاضا و بیکاری جهانی احتمالا موجب کاهش تقاضا برای کالاهای چینی در ماه‌های آینده را به دنبال دارد. 

ژاپن استفاده از داروی رمدسیویر را برای مبتلایان به کووید۱۹ تایید می‌کند

ژاپن قصد دارد استفاده از داروی رمدسیویر برای درمان بیماران مبتلا به کووید۱۹ را تایید کند. هفته گذشته وزارت غذا و داروی ایالات متحده به دنبال نتایج مثبت یک دوره آزمایشی استفاده از دارو، کاربرد آن را برای موارد اضطراری تایید کرد. 

شرکت‌های هواپیماسازی در نتیجه بحران کرونا، تحویل سفارشات را به تعویق انداختند  

شرکت‌های هواپیماسازی ایرباس و بوئینگ از خطوط هوایی فرانسه خواستند تا تحویل جت‌های سفارشی خود را با تاخیر تحویل بگیرد. آنان گفتند دلیل این مسئله کندی عملیات ناشی بحران ویروس کرونا است. بوئینگ و ایرباس ماه گذشته و به دنبال اعمال مقررات تعطیلی سراسری تولید را متوقف کردند. 

افت ۹۹ درصدی مسافران خطوط هوایی نروژ  در ماه آوریل

  خطوط هواپیمایی نروژی می‌گوید میزان مسافران این شرکت در ماه آوریل نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۹۹ درصد افت داشت. اغلب ناوگان هوایی این شرکت به دلیل شیوع ویروس کرونا زمین‌گیر شده‌اند. خطوط هوایی نروژی در آوریل امسال بیش از ۴۱ هزار مسافر را جابه‌جا کرده است. این شمار در آوریل ۲۰۱۹ ، بیش از سه میلیون نفر بود. 

سنگاپور از ۷۴۱ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا خبر داد

 سنگاپور از ثبت ۷۴۱ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ خبر داد. وزارت بهداشت سنگاپور می‌گوید شمار کلی موارد ابتلا به ۲۰ هزار و ۹۳۹ نفر رسیده است. اغلب موارد جدید ابتلا مربوط به کارگران مهاجری است که در خوابگاه‌ها زندگی می‌کنند. 

پوتین می‌گوید با پیشنهاد تسهیل تدریجی مقررات تعطیلی سراسری موافق است 

علی‌رغم افزایش تدریجی شمار موارد ابتلا به کووید۱۹ در روسیه، ولادیمیر پوتین قصد دارد مقررات تعطیلی سراسری و قرنطینه را تسهیل کند. پوتین در جلسه با وزرا و فرماندارهای مناطق از پیشنهاد ازسرگیری فعالیت‌های شرکت‌های صنعتی و پروژه‌های ساختنمانی در مسکو استقبال کرد. 

اروپا ساز و کار جدید مقابله با پولشویی تشکیل می‌دهد

بروكسل روز پنجشنبه جزئیات طرح اتحاریه اروپا برای مقابله با پولشویی را ارائه می‌دهد. این اقدام به دنبال وقوع رشته رسوایی‌هایی در سیستم بانکی اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد. یک معاون اتحادیه اروپا به فایننشال تایمز گفت که کمیسیون اروپا بررسی می‌کند که آیا باید گروه نظارتی جدیدی تشکیل شود یا این که اختیارات بیشتری برای مبارزه با پولشویی به بانک‌های اروپایی اعطا شود. 

نشست گاز در تاسیسات پلیمر ال‌جی در هند ۹ نفر را به کشتن داد

نشت گاز در یک تاسیسات پلیمر شرکت ال‌جی در جنوب هند دست‌کم ۹ نفر را به کشتن داد. امدادرسان‌ها توانستند بیش از ۳۰۰ نفر را به بیمارستان منتقل کنند و صدها نفر را از مناطق مجاور تخلیه کنند. شرکت باطری‌سازی ال‌جی متعلق به کره جنوبی که مالک این تاسیسات است گفت نشت گاز تحت کنترل درآمده و مسئولان در حال تحقق هستند. 

در عراق پس از شش ماه دولت جدید تشکیل شد 

 قانونگذاران عراقی پس از شش ماه، روز چهارشنبه دولت جدیدی را تایید کردند. مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر، رییس سابق سازمان امنیت و روزنامه‌نوار سابق، در راس دولت جدید است. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با کاظمی از تشکیل دولت جدید عراق استقبال کرد. 

سناتورهای جمهوریخواه خواستار نظارت بر نحوه مصرف کمک‌ مالی آمریکا در سازمان بهداشت جهانی شدند  

پنج سناتور جمهوریخواه عضو کمیته روابط خارجی طرحی را برای نظارت بر مشارکت ایالات متحده در سازمان بهداشت جهانی و دیگر موسسات بین‌المللی معرفی کردند. طبق این طرح یک گروه اقدام بر عملکرد موسسات بین‌المللی نظارت خواهد داشت تا برآورده شدن منافع آمریکا در این نهادها را ارزیابی کند. 

ترامپ قطعنامه محدود کردن اختیار رییس‌جمهور در اقدام نظامی علیه ایران را وتو کرد 

دونالد ترامپ قطعنامه کنگره درباره محدود کردن اختیارات رییس‌جمهور برای اقدام نظامی علیه ایران را وتو کرد. این قطعنامه به تصویب مجلس نمایندگان و سنای آمریکا رسیده بود. ترامپ در بیانیه‌ای که از سوی کاخ سفید منتشر شد گفت:‌ «قطعنامه بسیار توهین‌آمیزی بود که دموکرات‌ها در چارچوب استراتژی پیروزی در انتخابات ماه نوامبر و از طریق ایجاد شکاف در حزب جمهوریخواه به پیش می‌برند.» 

یکی از آمریکایی‌های بازداشت شده در ونزوئلا در اظهارات تلویزیونی به توطئه علیه مادورو اعتراف کرد  ‌ 

یک سرباز سابق آمریکایی بازداشت شده‌ در ونزوئلا می‌گویند پیمانکار یک شرکت مستقر در فلوریدا بودند و این شرکت امنیتی به آنان ماموریت داده بود تا کنترل فرودگاه کاراکاس را در اختیار گرفته و نیکلاس مادورو رییس‌جمهور ونزوئلا را به ایالات متحده منتقل کنند. دولت آمریکا هرگونه مداخله در این ماجرا را رد کرده است. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More