شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تاکید فرمانده کل نیروهای مسلح عراق بر ادامه تحقیق از اعضای بازداشت‌شده کتائب حزب‌الله

یحیی رسول، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، بر ادامه بازداشت و تحقیق از اعضای بازداشت شده کتائب حزب‌الله، شبه نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی، ایران، تاکید کرد و گفت: «دستگاه‌های اطلاعاتی و قضایی عراق به تحقیقات خود از عناصر بازداشت شده ادامه می‌دهند.»

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، در اولین روزهای به قدرت رسیدن خود تاکید کرده بود که اقدامات قاطعی را برای محدود کردن و انحصار سلاح در دست دولت انجام خواهد داد و گفته بود: «سلاح از هر نوع سنگین و متوسط و سبک باید در انحصار دولت و فقط دولت باشد و همه نهادهای نظامی کشور اعم از ارتش و حشد الشعبی و پیشمرگه موظف به عمل به مسئولیت‌های خود در جلوگیری از آشوب در حمل سلاح هستند.»

همزمان با بازداشت شماری از اعضای کتائب حزب‌الله در شامگاه پنج‌شنبه گذشته، منابع عراقی گزارش دادند که اغلب فرماندهان شبه‌نظامیان مسلح شیعی از جمله فرماندهان بلندپایه کتائب حزب‌الله،  عراق را ترک کرده و به بیروت، دمشق و تهران منتقل شده‌اند.

سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق روز شنبه گفت که نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم، سازمان تحت ریاست عبدالوهاب الساعدی، پنج‌شنبه شب گذشته ۱۴ نفر را در یکی از مناطق بغداد بازداشت کردند. او تاکید کرد که بازداشت‌شدگان چندین راکت‌انداز در اختیار داشتند و عملیات بازداشت آنها با هدف بازگرداندن اقتدار دولت عراق انجام شد.

یحیی رسول گفت که دستگاه‌های اطلاعاتی و قضایی عراق اجازه انجام عملیات‌هایی که اقتدار دولت را هدف قرار دهد، نخواهند داد. ما اجازه ایجاد آشوب را نمی‌دهیم و قانون را اجرا خواهیم کرد.

درحالی که شامگاه پنج‌شنبه پس از بازداشت فرماندهان و اعضای کتائب حزب‌الله، اخباری درباره بازداشت یک ایرانی و سپس خبرهایی درباره بازداشت «یک عضو حزب الله لبنان و متخصص کار گذاشتن و شلیک راکت کاتیوشا» نیز منتشر شده بود اما سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق گفت که همه این افراد عراقی هستند و فرد خارجی در میان آنها وجود ندارد.

به گفته منابع تحقیقات مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، دستور داده تا تحقیقات از اعضای بازداشت شده کتائب حزب الله تحت نظر هیاتی مرکب از سازمان مبارزه با تروریسم، سازمان اطلاعات ملی عراق و سازمان امنیت الحشد الشعبی انجام شود.

یک روز بعد از بازداشت آنکه ‌سازمان مبارزه با تروریسم شامگاه پنج‌شنبه با هجوم به چند مقر شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله، چهارده نفر از اعضا و فرماندهان این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران را بازداشت کرد، فرماندهی مشترک عملیات نیروهای مسلح عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد شبه‌نظامیان بازداشت شدند در حال «برنامه‌ریزی برای حملات جدید به سفارت‌های خارجی» در بغداد بودند و بازداشت آنها «براساس اطلاعات دقیق» و با «حکم قضایی» انجام شده است.

در بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق با اشاره به «تیراندازی غیر مستقیم و هدف قرار دادن ساختمان‌های دولتی، پایگاه‌های نظامی عراق و سفارت‌های خارجی، تاکید شد که اطلاعات دقیقی از اشخاصی که منطقه سبز و فرودگاه بین المللی بغداد را چند بار هدف قرار داده بودند به دست آمده و دستگاه‌های امنیتی عراق قصد برخی طرف‌ها برای اجرای عملیات‌های جدید علیه اهداف دولتی در درون منطقه سبز را کشف کردند.»

فرماندهی مشترک عملیات نیروهای مسلح عراق در بیانیه خود تاکید کرد که سازمان مبارزه با تروریسم مسئول اجرای حکم بازداشت و ممانعت از عملیات‌های تروریستی علیه مواضع درون کشور است و این سازمان ۱۴ عضو کتائب حزب‌الله را دستگیر و دو پایگاه مورد استفاده آن‌ها برای شلیک راکت را پلمب کرده است.

در این اطلاعیه فرماندهی مشترک عملیات نیروهای مسلح عراق با بیان اینکه برخی گروه‌های شبه‌ نظامی «سعی دارند خارج از کنترل فرمانده کل نیروهای مسلح و به شکل غیرقانونی فعالیت کنند»، به این گروها نسبت به «خطرناک بودن» اقدامات‌شان هشدار داد و تاکید کرد که این اقدامات «تهدیدی برای امنیت عراق و نظام سیاسی و دموکراتیک» این کشور است.

مصطفی الکاظمی، فروردین ماه گذشته در اولین نطق تلویزیونی خود پس از دریافت حکم تشکیل کابینه، در اولین سخنرانی تلویزیونی خود گفت که «حاکمیت ارضی عراق» خط قرمزی غیرقابل بحث است و  «باید عراق را از بحران‌ها و جنگ‌های پوچ دور نگه داریم.»

الکاظمی تنها چند روز بعد از آغاز  نخست وزیری، طی فرمانی عبدالوهاب الساعدی را به ریاست سازمان ضد تروریسم عراق بازگرداند درحالی که دستور عادل عبدالمهدی مبنی بر اخراج الساعدی از سازمان ضد تروریسم، جرقه اعتراضات گسترده‌ای را در این کشور از شهریور سال گذشته روشن کرد که نهایت به استعفای عبدالمهدی نیز منجر شد.

در هفته‌های اخیر و با آغاز نخست وزیری الکاظمی حملات راکتی متعددی به منطقه سبز بغداد، پایگاه التاجی محل استقرار نظامیان آمریکایی و ائتلاف بین المللی ضد داعش در شمال بغداد و همچنین فرودگاه بغداد انجام شد و بازداشت شامگاه پنج‌شنبه اعضای کتائب حزب‌الله در پیامد این حملات انجام شد.

در آذر و دی ماه گذشته پس از چند حمله راکتی به پایگاه‌های محل استقرار نیروهای آمریکایی و حمله متقابل آمریکا به چند مقر کتائب حزب‌الله، این شبه نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران به سفارت آمریکا در منطقه سبز عراق حمله کردند.

در پیامد حمله این شبه نظامیان به سفارت ایالات متحده بود که قاسم سلیمانی فرمانده وقت نیروی قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس  از سوی ارتش آمریکا هدف قرار گرفته و کشته شدند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More