شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارش‌های متناقض درباره سهمیه زائران ایرانی مراسم اربعین و بلیط های پنج تا ۴۰ میلیون تومانی

 

با وجود بیانیه نخست وزیری عراق درباره دوبرابر شدن سهمیه مسافرانی که برای شرکت در مراسم اربعین به این کشور می‌روند یک مقام ایرانی این افزایش سهمیه را تکذیب کرد.

همزمان، مقام‌های وزارت راه درباره پیش‌فروش تور‌های زمینی اربعین و غیرقانونی بودن بلیط‌های بیش از پنج میلیون تومان هشدار دادند.

امید کوثری‌فر، مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین، روز جمعه ۱۹ شهریور هرگونه افزایش سهمیه را رد کرد و گفت سهمیه زائران ایران برای شرکت در این مراسم همچنان ۳۰ هزار نفر است.

در روزهای گذشته مقام‌های جمهوری اسلامی خواستار افزایش سهمیه مسافران ایرانی شده بودند و سرانجام شامگاه پنجشنبه دفتر اطلاع‌رسانی نخست وزیر عراق اعلام کرد که سهمیه حضور زائران ایرانی در مراسم اربعین از ۳۰ هزار به ۶۰ هزار نفر افزایش یافته است.

بنابر بیانیه دفتر اطلاع‌رسانی نخست وزیر عراق، تعداد ویزای در نظر گرفته‌شده برای اتباع خارجی که در این ایام به عراق سفر می‌کنند از ۴۰هزار مورد به ۸۰ هزار مورد افزایش می‌یابد و به این ترتیب ۶۰ هزار ایرانی و ۲۰ هزار اتباع دیگر کشورها می‌توانند در این مراسم شرکت کنند.

از سوی دیگر با وجودی که مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین خبر افزایش سهمیه را تکذیب کرد، ساعتی بعد داریوش امانی، رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، گفت که طبق اعلام ستاد اربعین ۶۰ هزار نفر با استفاده از خطوط هوایی و طبق دستورالعمل‌های اعلام شده امکان حضور در مراسم اربعین را دارند.

او همچنین گفت که هیچ‌گونه پیش‌فروش تور‌های برگزاری اربعین قانونی نیست.

خبرگزاری ایرنا نیز گزارش داد که برای جابه‌جایی ۳۰ هزار نفر از زوار، ۴۰۰ پرواز رفت و برگشت تدارک دیده شده است.

به نوشته ایرنا، قیمت بلیط پرواز تهران-نجف با شرکت‌های هواپیمایی ایرانی بین چهار تا شش میلیون تومان و با شرکت‌های خارجی بین ۱۵ تا ۱۷ میلیون تومان است.

پیش از این محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، گفته بود بلیط پروازهای اربعین کمتر از پنج میلیون تومان فروخته خواهد شد. با این حال خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشت که سازمان هواپیمایی ایران نظارتی بر شرکت های خارجی ندارد و نرخ‌های بین ۱۰ تا بیش از ۴۰ میلیون تومان این شرکت ها باعث آشفته شدن بازار از سوی ایرلاین‌های داخلی می‌شود.

مقام‌های عراق ورود مسافر به این کشور برای شرکت در مراسم اربعین را به تعدادی مشخص و فقط از راه هوایی محدود کرده‌اند و تردد مسافران ایرانی از مرزهای زمینی شلمچه و چذابه مسدود شده است.

جمهوری اسلامی در چند سال گذشته سرمایه‌گذاری ویژه و گسترده‌ای روی راهپیمایی اربعین به عنوان یکی از مراسم‌های مذهبی و ایدئولوژیک انجام داده است و بخشی از مقدمات برگزاری آن را از طریق زیرمجموعه‌های نیروی قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران، تدارک می‌بیند.

در هفته‌های گذشته بسیاری از کارشناسان بهداشت و درمان در ایران از جمله حمید سوری، رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا، توصیه کرده‌اند که امسال نیز از برگزاری این مراسم صرف نظر شود.

سوری گفته بود که ایران و عراق از سطح واکسیناسیون بسیار پایینی برخوردارند و این موضوع می تواند سبب ورود گونه‌های جهش یافته جدید کرونا شود.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More