شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تایمز: ایران، مسئول برخورد خشن با معترضان عراقی

روزنامه تایمز لندن گزارش داد سازمان ملل،‌ دولت عراق را متهم کرده که با دریافت دستور از ایران اقدام به ایجاد فضای رعب و برخورد خشن با معترضان و استفاده از گلوله واقعی علیه آنها کرده است.

نیروهای پلیس و دیگر نهادهای امنیتی عراق که گفته می‌شود شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران نیز بدون داشتن هیچ نشان خاصی جزء آنها هستند از چند روز پیش تلا‌ش‌هایی را برای پایان دادن به اعتراضات گسترده در این کشور در پی گرفته‌اند. 

روز یکشنبه، یگان‌های ضدشورش در بغداد به معترضان که در میدان تحریر تجمع کرده بودند یورش بردند تا پل‌هایی را که به تسخیر آن‌ها در آمده پاکسازی کنند. از زمان آغاز اعتراضات در عراق در اول ماه اکتبر، میدان تحریر به نماد اعتراضات ضددولتی در عراق بدل شده است. 

روز یکشنبه، دیگر شهرهای عراق نیز شاهد اعتراضات مشابهی بودند و بر اساس گزارش‌ها، در جریان تیراندازی یکشنبه‌شب ماموران، ۱۲ نفر کشته شدند. 

بر اساس برآوردهای نیروهای داوطلب پزشکی، دست‌کم ۳۰۰ نفر از آغاز اعتراض‌ها تاکنون جان باخته‌اند.

جنین هنیس-پلاس‌چائرت، نماینده ویژه سازمان ملل در عراق، گفت «هر روز گزارش‌های کشتار، آدم‌ربایی، دستگیری خودسرانه، ضرب و شتم و ارعاب» دریافت می‌کند.

همزمان با افزایش تیراندازی به سوی معترضان که اغلب به دست نیروهای ناشناس و فاقد وابستگی نهادی به ارگان‌های امنیتی انجام می‌شود، جمهوری اسلامی ایران نیز مواضع تندی در قبال تحولات عراق اتخاذ کرده است.

در گزارش تایمز همچنین آمده است: آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، علنا آمریکا و اسرائیل را مقصر ناآرمی‌های عراق دانسته و سرلشکر قاسم سلیمانی، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، را به بغداد اعزام کرده است.

سلیمانی که فرماندهی سپاه قدس (شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران) را بر عهده دارد، مسئول هدایت شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران د رمنطقه خاورمیانه است. 

بر اساس گزارش‌ها، جلسات نهادهای امنیتی عراق اخیرا به ریاست سلیمانی برگزار شده است. او همچنین با رهبران سیاسی و دینی عراق مذاکراتی داشته است. 

سلیمانی ناآرامی جاری در عراق را که از اعتراض به فساد حکومتی و خدمات‌رسانی ضعیف به مردم ناشی شده به اعتراض‌های گسترده در ایران در سال ۱۳۸۸و پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در آن سال تشبیه کرده است. در ایران، نیروهای سپاه به همراهی دیگر نهادهای انتظامی و امنیتی اعتراضات را سرکوب کردند.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، که پیشتر وعده داده بود از قدرت کناره‌گیری کند هفته گذشته با فراخواندن کابینه خود دستور برخورد تند با معترضان را داد. 

او گفت: «اعتراض‌های جاری باید امکان بازگشت به زندگی عادی را فراهم کند تا بتوان به نیازهای مشروع پاسخ داد.»

 کانون اصلی اعتراض‌های عراق در مناطق شیعه‌نشین بوده و اعتراض‌ها متوجه دولت تحت رهبری شیعه‌هاست.

مناطق جنوب عراق علیرغم اینکه بیشترین میادین نفتی را در خود جای داده است، با فقر و نرخ بیکاری۲۵ درصد دست و پنجه نرم می‌کند.

معترضان خواهان جایگزینی دولت فعلی با افراد متخصص و فاقد وابستگی به شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران و حضور دیگر جناح‌های سیاسی در عراق با حفط توازن قوا هستند.

این گزارش در پایان نوشت «مداخله ایران» نشانگر آن است که این کشور تمایلی به تغییر در نظامی سیاسی عراق ندارد چرا که در حال حاضر جناح‌های سیاسی مورد حمایت جمهوری اسلامی نقش موثری در اداره امور عراق دارند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More