شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تداوم تحریم تسلیحاتی اروپا علیه ایران تا ۲۰۲۳

وزیران خارجه آلمان، فرانسه و بریتانیا روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند تحریم‌های تسلیحاتی اتحادیه اروپا علیه ایران تا سال ۲۰۲۳ پابرجا خواهد بود.

در این بیانیه آمده است برداشتن تحریم‌های تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر «پیامدهایی جدی برای امنیت و ثبات منطقه خواهد داشت».

وزیران سه کشور اروپایی نسبت به تصمیم آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای ایران ابراز تاسف کرده و خاطر نشان کردند که این کشورها از ماه می سال ۲۰۱۸ برای نجات توافق هسته‌ای در حال تلاش مداوم هستند.

این بیانیه با اشاره به اینکه ایران از سال ۲۰۱۹ به «اقدامات هسته‌ای خلاف تعهداتش در توافق هسته‌ای» دست زده، هشدار دادند چنین رویکردی مزیت این توافق را در جلوگیری از اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی زیر سئوال می‌برد.

این بیانیه با ابراز نگرانی از عدم اجازه ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازرسی از برخی مراکز هسته‌ای ایران به مدت چندین ماه، هشدار دادند که این اقدام ایران جلوی آژانس را در انجام وظایفش می‌گیرد و در صورتیکه هیچ پیشرفتی صورت نگیرد سیستم نظارت جهانی به شدت تضعیف می‌شود.

 وزیران خارجه سه کشور اروپایی از ایران خواستند به موقع و کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و به سایت‌های مورد تقاضای آژانس اجازه دسترسی بدهد.

این بیانیه افزود: «ما مصرانه از ایران می‌خواهیم از کلیه اقدامات متناقض با توافق هسته‌ای دوری کرده و بدون تاخیر به پیروی کامل از این قرارداد برگردد. ما آمادگی خود را اعلام می‌کنیم که با ایران تعامل سازنده‌ای داشته باشیم.»

وزیران کشورهای اروپایی در بیانیه خود عنوان کردند که هرگونه تلاش یک‌طرفه برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران برای شورای امنیت سازمان ملل عواقب نامطلوبی دارد و افزود: «ما از چنین تصمیمی که با تلاش‌های کنونی ما در تضاد است حمایت نمی‌کنیم.»

 این بیانیه تاکید کرد رویکرد فشار حداکثری به برطرف شدن نگرانی‌ها نسبت به برنامه‌های موشکی و هسته‌ای ایران و اقدامات «بی‌ثبات‌کننده» این کشور کمکی نمی‌کند و افزود: «به جای چنین رویکردی، ما به پاسخگو کردن ایران متعهد می مانیم و به دنبال دیپلماسی و مذاکرات معنادار هستیم.»

فرانسه، بریتانیا و آلمان پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام آژانس ارائه داده‌اند که از جمهوری اسلامی می‌خواهد از بازرسی آژانس از دو سایت هسته‌ای، که تهران قبلا وجود آنها را اعلام نکرده بود، ممانعت نکند.

در صورتی‌که قطعنامه مورد نظر سه کشور اروپایی تصویب شود، فشارها بر ایران افزایش خواهد یافت تا تهران اجازه دسترسی به سایت‌های مذکور را بدهد. آژانس نگران است که در دهه اول سال ۲۰۰۰ و بسیار پیشتر از امضای توافق هسته‌ای، جمهوری اسلامی در این دو سایت فعالیت‌هایی انجام داده باشد که به ساخت سلاح‌های هسته‌ای مرتبط است.

آژانس احتمال می‌دهد هنوز هم در این سایت مواد هسته‌ای اعلام نشده و یا آثار آنها وجود داشته باشد.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More