شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ اروپا را به «بهره کشی» تجاری از آمریکا متهم کرد

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، اروپا را به «بهره‌کشی» تجاری از آمریکا متهم کرد و به کشورهای اروپایی هشدار داد برای تعامل با واشنگتن منتظر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نباشند.

رییس‌جمهوری آمریکا، در کنفرانس مطبوعاتی روز پنج‌شنبه با همتای لهستانی خود، آندره دودا، در کاخ سفید گفت: «ما با نیروی نظامی خود از اروپا دفاع می‌کنیم، اما اروپا در زمینه تجارت به شدت از آمریکا بهره‌کشی می‌کند.»

ترامپ با بیان اینکه اروپا احتمالا در انتظار انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست تا با شخصی غیر از ترامپ تعامل کند، گفت: «اما آنها بعد از انتخابات باید هزینه بیشتری بپردازند.»

ملاقات با رییس جمهوری لهستان، از آغاز شیوع کرونا تاکنون اولین دیدار رودرروی ترامپ با یک رهبر خارجی به شمار می‌آید. به گزارش رویترز، محور اصلی گفت‌وگوهای دو طرف در مورد مقابله با کرونا، مسائل نظامی و انرژی بوده است.

ترامپ در این دیدار با اشاره به توافق دو کشور در مورد افزایش حضور نظامی آمریکا در لهستان گفت ورشو برای حضور نظامی آمریکا در این کشور پول پرداخت خواهد کرد.

او افزود ایالات متحده قصد دارد تعداد نیروهای نظامی خود را در آلمان از ۵۲ هزار نفر به ۲۵ هزار نفر کاهش دهد و در مقابل نیروهایش را در نقاط دیگر اروپا افزایش دهد زیرا «آلمان تنها بخش کوچکی از هزینه‌های خود را پرداخت می‌کند.»

ترامپ همچنین به تصمیم دو طرف برای توسعه همکاری‌های هسته‌ای اشاره کرد و گفت واشنگتن و ورشو در حال تهیه قراردادی برای توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای لهستان هستند تا این کشور بتواند از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده کند.

آندره دودا، رییس‌جمهور لهستان، با اشاره به توافق آمریکا و لهستان در افزایش همکاری‌های نظامی گفت این تعامل باعث افزایش امنیت اروپا، حوزه شرق اروپای ناتو و نیز لهستان خواهد شد.

رییس‌جمهور لهستان گفت: «به عنوان بخشی از اروپا شک نداریم درصورتی‌که هر بخشی از نیروهای نظامی آمریکا از اروپا خارج شوند، امنیت اروپا به خطر خواهد افتاد.»

دودا از ترامپ خواست تا نیروهای آمریکایی را از اروپا خارج نکند. او با اشاره به اقدامات روسیه در حمله به کشورهای مجاور خود نظیر گرجستان و اوکراین گفت که کشورش برای استقرار هرچه بیشتر نیروهای آمریکایی آمادگی دارد.

رییس جمهوری لهستان همچنین به بحث امنیت انرژی اروپا اشاره کرد و گفت بیشتر کشورهای اروپای مرکزی در زمینه تامین انرژی به روسیه وابسته هستند.

دودا با اشاره به توافق با آمریکا در مورد همکاری در زمینه ایجاد امنیت انرژی در لهستان و اروپای مرکزی گفت متنوع‌سازی منابع تامین انرژی برای اروپا اهمیت کلیدی دارد.

رییس‌جمهوری لهستان همچنین در مورد همکاری‌های کشورش با آمریکا در زمینه مقابله با کرونا گفت یکی از اهداف این همکاری‌ها این است که اطمینان حاصل شود پس از اینکه واکسن کرونا ساخته شد هرچه سریع‌تر در اختیار مردم لهستان و سایر کشورهای متقاضی قرار خواهد گرفت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More