شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ : ایران یک دیکتاتوری با سرپوش دموکراسی  است

 

هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، روز سه شنبه ۲۸ شهریور، با سخنرانی افتتاحیه رئیس مجمع و دبیر کل سازمان ملل در نیویورک آغازبه کار کرد. آنتونیو گوترِش، دبیر کل سازمان ملل در سخنرانی خود گسترش سلاح‌های هسته‌ای، تروریسم جهانی و تغییرات جوی را از جمله چالش‌هایی خواند که جامعه جهانی با آنها روبروست.
دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: «جهان ما دچار مشکل شده است، مردم رنج می‌کشند و عصبانی هستند. مردم جهان بیشتر از همه نگران دو مساله نابرابری و تغییرات آب و هوایی هستند.» وی افزود:‌«جوامع انسانی متلاشی شده و گفت‌وگو‌های سیاسی چند قطبی شدند. جهان ما به چند بخش تقسیم شده است، در صورتی که باید جهانی داشته باشیم که در آن صلح برقرار باشد.»

آنتونیو گوترش در ادامه سخنان خود به آزمایش‌های اتمی کره شمالی هم اشاره و این آزمایش‌ها را به شدت محکوم کرد و هشدار داد: «جهان نباید با چشمان بسته وارد جنگ دیگری شود. جدا از مساله کره‌شمالی، سایر کشور‌ها نیز باید به مساله جهان عاری از سلاح هسته‌ای توجه بیشتری داشته باشند.»

او اعلام کرد که تروریسم یکی از مسائل اصلی در فهرست اولویت‌های اجلاس عمومی سازمان ملل است. گوترش افزود: «برای مقابله با تروریسم، کشور‌ها باید مسائلی را که به افراط‌گرایی مردم کمک می‌کند،‌ شناسایی کرده و اقدامی در رابطه با آنها انجام دهند.»

رهبران ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل از جمله روسای جمهور آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، ایران و ترکیه در این نشست سالانه شرکت می کنند. در حاشیه مجمع عمومی ده‌ها دیدار و جلسات دو جانبه و چند جانبه بین رهبران کشورهای مختلف برگزار می شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا  برای نخستین بار در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی می‌کند. گمانه‌ها حاکی است که محور سخنرانی دونالد ترامپ  بر آزمایش‌های موشکی کره شمالی، توافق هسته‌ای با ایران و اصلاحات در ساختار سازمان ملل متمرکز باشد.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه ۲۸شهریور در هفتاد و دومین نشست مجمع سازمان ملل سخنرانی خود را آغاز کرد. این نخستین سخنرانی دونالد ترامپ به‌عنوان رییس‌جمهور آمریکا در سازمان ملل است.

همانطور که انتظار می‌ٰرفت دونالد ترامپ بخشی از سخنانش را به تروریسم و گسترش آن در جهان اشاره کرد و گفت: «در دوران کنونی تروریسم و افراط گرایی تقویت شده و به همه نقاط جهان گسترش یافته است.»

او در ادامه به نقش سازمان ملل در برقراری صلح و امنیت در جهان اشاره کرد و گفت: «ما این قدرت را داریم که بسیاری را از فقر نجات دهیم و کودکان را از ترس و خشونت نجات دهیم، این مرکز پس از جنگ جهانی دوم برای جهانی بهتر و امن‌تر راه اندازی شد.»

دونالد ترامپ باردیگر به اولویت دادن آمریکا بر سایر مسائل تاکید کرد و گفت: «به عنوان رییس جمهور آمریکا، برای من همیشه آمریکا الویت دارد و مقدم است.

او افزود: «تمام ملت‌های مسؤول یک وظیفه دارند تا به منافع شهروندانش احترام بگذارند و دولت‌ها موظفند تا این کار را بکنند. دیگر کسی نمی‌تواند از ما سوء استفاده کند، تا وقتی من رئیس جمهور آمریکا هستم از منافع آمریکا دفاع خواهم کرد.»

 

  • دنبال تنش و درگیری نیستیم

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در ادامه سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «ما هماهنگی و دوستی با دنیا می خواهیم، دنبال تنش و درگیری نیستیم، به دنبال نتیجه هستیم نه به دنبال ایدئولوژی.» او افزود: «اگر ما بخواهیم به دنبال ارتقا زندگی شهروندان باشیم ما باید از ملت خود و منافع و آینده ملت خود حفاظت کنیم. ما باید به‌دنبال احترام به قانون و مرزها و فرهنگهای مختلف باشیم.» ترامپ تصریح کرد: «آفت دنیای امروز ما یک گروه از رژیم‌های متمرد هستند، آنها نه به شهروندان خود و نه به استقلال کشورشان احترام می گذرانند.»

 

  • انتقاد شدید از رژیم کره شمالی

دونالد ترامپ بخشی از سخنرانی خود را در این نشست به بحران کره شمالی اختصاص داد و گفت: «هیچ کس به ملت خودش جز رژیم منحوس کره شمالی به ملت خود بی احترامی نکرده است.» او افزود: «دیدیم چگونه این رژیم با شهروندانش برخورد می کند. رفتار این رژیم را با برادر رهبر کره شمالی دیدیم. این رژیم دختر ۱۳ساله را ربود و برای معلم زبان به پیونگ یانگ برد. سیاست‌های این کشور با آزمایش موشک بالستیک دنیا را به چالش جدید روبرو کرده است. بعضی کشورها با این رژیم‌ها معامله می کنند و سلاح می فروشند.» ترامپ خطاب به رهبر کره شمالی گفت: «مرد موشکی کره شمالی در یک عملیات انتحاری وارد شده است. وقتش رسیده تا کره شمالی بفهمد که هسته ای شدنش تنها آینده پیش روی این کشور نیست.»

 

  • برجام توافقی بد است

دونالد ترامپ در ادامه سخنرانی خود گفت حکومت ایران پول‌های این کشور را خرج گروه‌هایی مانند حزب الله و حماس می کند. این در حالی است که این ثروت متعلق به مردم ایران است که در سوریه و یمن هزینه می شود. رئیس جمهور آمریکا بار دیگر برجام را یک «توافق بد» خواند و تاکید کرد: توافق هسته‌ای مایه شرمندگی آمریکا است و فصل آخر نیست.
دونالد ترامپ در ادامه حکومت جمهوری اسلامی را رژیمی «بی محابا» خواند که سرمایه‌های کشور را هزینه‌ی به گفته‌ی او «جنایتکارانی» چون بشار اسد می کند. او تاکید کرد که ایران باید به حمایت از تروریسم پایان دهد.
دونالد ترامپ در ادامه افزود : «حکومت ایران، یک کشور به لحاظ تاریخی غنی و ثروتمند را به کشوری یاغی با اقتصادی نحیف بدل کرده است. کشوری که اکنون صادرات آن فقط خشونت و خونریزی شده است.»

 

  • ایران یک دیکتاتوری با سرپوش دموکراسی به نمایش گذاشته است

دونالد ترامپ همچنین گفت: «وقتش رسیده کشورها با کشور دیگری مقابله کنند، رهبران ایران یک دیکتاتوری با سرپوش دموکراسی به نمایش گذاشتند.» او ادامه داد: «ما نمی توانیم اجازه دهیم یک رژیم جنایتکار مثل ایران ادامه دهد.» ترامپ خطاب به رهبران جهان گفت: «از دولت و رژیم ایران همه بخواهیم که دنبال مرگ و خشونت نرود. دولت ایران باید حمایتش از تروریسم را متوقف کند و به حقوق مردمش احترام گذارد. مردم ایران به دنبال تغییر هستند.»

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: «حکومت ایران جلوی دسترسی ایرانیان به اینترنت را می‌گیرد و معترضان را به زندان می‌اندازد، اما روزی فرا می رسد که مردم به ریشه‌های اصیل خود باز می‌گردند، جایی که ایرانیان خوشحال باشند و رو به پیشرفت بروند.»
 

  • در عربستان توافق کردیم تا جلوی رادیکالیسم افراطی بایستیم

رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت: «همه ما در عربستان توافق کردیم تا همه کشورها کار کنند تا جلوی تروریسم و رادیکالیسم افراطی بایستیم. ما نباید به تروریست‌ها پول و اسلحه برسانیم، باید آنها را طرد کنیم. از الان اهداف و منافع امنیتی ما دیکته می‌کند استراتژی ما چه خواهد بود. من تمام قواعد در جنگ با طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی را دگرگون کردم.»
 

  • سازمان ملل باید دست به اصلاحات بزند

دونالد ترامپ به اصلاحات در ساختار سازمان ملل نیز اشاره کرد و گفت: «از دبیر‌کل سازمان ملل تشکر می‌کنیم چنانچه این سازمان در خودش دست به اصلاحات بزند. در حال حاضربعضی از کشورها با کارنامه بد حقوق بشر می توانند در میان کمیسیون حقوق بشر کرسی داشته باشند. آمریکا بیش از هر کشوری برای سازمان ملل هزینه می دهد.» او تصریح کرد: «انرژی‌های زیادی صرف تنش و جنگ می شود، افراد قدرتمند و نمایندگان کشورهای دیگر می توانند مشکلات را حل کنند، مردم آمریکا امیدوارند روزی سازمان ملل مروج بهتری برای ارتقا کرامت انسانی در دنیا باشد.»

  • آمریکا درمقابل رژیم فاسد کوبا ایستاده

دونالد ترامپ به موضوع کوبا هم اشاره کرد و گفت: «آمریکا در مقابل رژیم فاسد کوبا ایستاده و به مردم کوبا کمک می‌کند تا به آزادی برسند، دولت من اعلام کرد که تحریم‌ها علیه این کشور را ادامه خواهد داد.» وی افزود: «رژیم کوبا ثروت مردم یک کشور را از بین برد. این کشور قدرت را از مردم ربوده تا رژیمش را حفظ کند.»

 

  • هرجا سوسیالیسم و کمونیسم واقعی اجرا شده، جز بدبختی به بارنیاورده

دونالد ترامپ به ناآرامی‌های اخیر ونزوئلا هم اشاره کرد و گفت: «ایالت متحده آمریکا قدم‌هایی برای پاسخگو بودن حکومت ونزوئلا برداشته و حاضریم قدم‌های دیگری هم برداریم، چنانچه این رژیم بخواهد همچنان مردمش را در فشار قرار دهد.» ترامپ با تاکید براینکه برای ونزوئلا درخواست دموکراسی و آزادی داریم، افزود: «مشکل این نیست که سوسیالیسم بد اجرا شده، مشکل این است که در این کشور سوسیالیسم به درستی اجرا شده است. هر جا سوسیالیسم و کمونیسم واقعی پیاده شده جز بدبختی و شکست چیزی به بار نیاورده است.» او گفت که ایالات متحده در کنار مردمی می‌ایستد که تحت دیکتاتوری کشورشان هستند.

 

  • هر کشور باید قدرت مستقل خودش را داشته باشد

دونالد ترامپ در پایان سخنرانی خود گفت: «آمریکا به دنبال همکاری و تجارت با کشورهای دیگر است اما بر تعهد هر دولت بر شهروندان خودش هم تاکید داریم. اگر سازمان ملل قرار باشد بر چالش‌های پیش‌رو موفق باشد، هر کشور باید قدرت مستقل خودش را داشته باشد. کشورهایی که به دنبال متحد هستند، نه کشوری که فتح کنند؛ دولت‌هایی که خانه برای زنان و مردانی باشند که دنبال جان‌فشانی برای کشور خودشان باشد. او تاکید کرد که بهترین حافظان استقلال و صلح در جهان آمریکا بوده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More