شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ به دنبال پیروزی در شطرنج سوریه است

 

نشریه آمریکایی 'ریل کلیر ورلد' (Real Clear World) در شماره امروز خود چهارشنبه چهارم مرداد در مقاله‌ای پیرامون استراتژی کاخ سفید در سوریه می‌نویسد ترامپ به دنبال پیروزی در شطرنج سوریه است.

در این مقاله آمده است: «ساختار وزارت خارجه آمریکا از آتش‌بسی که پرزیدنت ترامپ با روس‌ها در مورد جنوب غربی سوریه توافق کرده است راضی نیست. شکایت این وزارتخانه بیانگر خواست آنها برای دخالت بیشتر نظامی آمریکا در سوریه می باشد، اما آنها هیچ استراتژی مشخصی که بتواند منافع آمریکا را در پایان آن تضمین کند ارایه نکرده‌اند.

این موافقتنامه آتش‌بس می‌گوید که بر مبنای درک متقابل آمریکا و روسیه و نفوذ هر کدام از آنها بر نیروهای نظامی درگیر در خاک سوریه و با توجه به رابطه‌ای که با آنها دارند باید از ادامه نبرد میان آنها جلوگیری کنند. و یک استثناء نیز در این میانه وجود دارد که روسیه با نفوذی که بر نیروهای ایرانی در سوریه دارد مطمئن شود که ایرانی‌ها به این آتش‌بس احترام و آن را مراعات می‌کنند.

اما به گفته وال استریت ژورنال (Wall Street Journal)، پوتین دوست آمریکا نیست و تنها علاقه آنها به این آتش‌بس کمک به بشاراسد در باز پس گرفتن همه خاک سوریه از دست مخالفان خود و در نتیجه ادامه حضور پایگاه‌های روسیه در این کشور است.

جان بولتون (John Bolton) سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، نیز در روزنامه گاردین نوشته است که قرارداد آتش‌بس ترامپ با پوتین به شرکت پوتین روسیه در امور سوریه مشروعیت می‌بخشد و به ادامه دیکتاتوری بشاراسد ختم می‌شود.

بولتون می‌گوید این یک توهم است که مسکو بتواند مانند آمریکا به برداشتن اسد از قدرت بیاندیشد. به گفته او، حتی اگر روسیه خواهان برکناری اسد باشد یک بازیچة دست دیگر خود را به جای او بر قدرت می‌نشاند. به عبارت دیگر، موضع ترامپ در مورد سوریه روسیه را در موقعیتی قرار داده است که تعیین‌کننده دوران پس از اسد هم باشد.

اگر قطع کمک آمریکا به شورشیان و مخالفان اسد یک عمل صحیح بوده است، واشنگتن باید از روسیه بخواهد تا مانند همین عمل را در مورد وابستگان خود مانند ایران انجام دهد.»

 

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More