شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت خارجه آمریکا تظاهرات را حق ایرانیان خواند و خواستار دسترسی مردم به اینترنت شد

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با اشاره به گسترش تظاهرات در شهرهای ایران علیه «سوء‌مدیریت» جمهوری اسلامی، اعتراض به وضع موجود را «حق» مردم خواند و ضمن ابراز نگرانی از شلیک نیروهای امنیتی به تظاهرات‌کنندگان، خواستار دسترسی مردم به جریان آزاد اطلاعات و اینترنت شد.

این بیانیه با اشاره به اینکه اعتراضات مردمی در خوزستان در اعتراض به کمبود آب و «سوء مدیریت و غفلت دولت» به شهرهای دیگری همچون تهران، کرج و تبریز کشیده شده، گفت: «مردم ایران اکنون نه تنها نیازهای برآورده نشده خود را مورد تاکید قرار داده‌اند، بلکه خواسته‌های محقق نشده خود را در ارتباط با حقوق بشر، که همه مردم جهان شایسته آن هستند، در کانون توجه قرار داده‌اند.»

وزارت خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: «مردم ایران حق دارند استیصال خود را فریاد بزنند و حکومت خود را مسئول بدانند، اما ما گزارش‌های نگران‌کننده‌ای دیده‌ایم که از شلیک نیروهای امنیتی به تظاهرات‌کنندگان و کشته‌شدن چندین نفر خبر می‌دهد. ما استفاده از خشونت علیه تظاهرات کنندگان مسالمت‌آمیز را محکوم می کنیم.»

این بیانیه افزود: «ما از حق ایرانیان برای برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز و بیان خواسته‌های خود، بدون ترس از خشونت و دستگیری از سوی نیروهای امنیتی، حمایت می‌کنیم. ما همچنین گزارش‌های مربوط به افت سرعت اینترنت در این مناطق را رصد می‌کنیم.»

وزارت خارجه آمریکا افزود: «ما از حکومت ایران می‌خواهیم به شهروندان خود اجازه دهد حق خود در آزادی بیان و دسترسی آزادانه به اطلاعات، از جمله از طریق اینترنت، را اعمال کنند.»

همزمان ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز ضمن انتشار این بیانیه در حساب کاربری توییتر خود، نوشت: «مردم ایران حق دارند که حکومت خود را پاسخگو کنند. ما استفاده از خشونت علیه تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌آمیز را محکوم می‌کنیم و از حکومت ایران می‌خواهیم به حق شهروندان خود در آزادی بیان و دسترسی آزادانه به اطلاعات آنلاین احترام بگذارد.»

این در حالی است که با گسترش اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف ایران، نمایندگان مجلس روز چهارشنبه با بررسی طرح محدودسازی اینترنت موسوم به طرح «صیانت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» در کمیسیون فرهنگی بدون ارجاع به صحن علنی موافقت کردند.

این تصمیم با واکنش‌های گسترده فعالان سیاسی و مدنی و همچنین کاربران رسانه‌های اجتماعی و حتی برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی و خود نمایندگان مجلس مواجه شده است. بسیاری از کاربران در فضای مجازی با هشتگ‌هایی مختلف مثل «کشتار مجازی» و «طرح خیانت به حقوق کاربران» علیه این طرح موضع‌گیری کردند.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More