شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ: پادشاه عربستان نمی‌داند چه بر سر جمال خاشقجی آمده است

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا می‌گوید که با پادشاه عربستان سعودی در مورد ناپدید شدن جمال خاشقجی گفتگو کرده و او گفته نمیداند بر سر «شهروند سعودیمان» چه آمده است.

ترامپ روز دوشنبه، ۲۳ مهرماه، در حساب توییتری خود نوشت: «همین الان با پادشاه عربستان سعودى كه داشتن هر گونه اطلاع از «شهروند سعودىمان» را رد می‌کند صحبت کردم. او گفت با ترکیه از نزدیک همكارى می‌کنند تا به پاسخ برسند. من فوراً وزيرخارجه پمپئو را می‌فرستم که با پادشاه دیدار کند!»

واکنش ترامپ به موضوع خاشقجی با انتقادهای تندی همراه بوده است. ترامپ در نظر گرفتن واکنش جدی از جمله توقف فروش اسلحه به سعودی در صورت دست داشتن آنها در ناپدید شدن جمال را رد کرده و گفت که تقویت وضعیت اشتغال و اقتصاد آمریکا وابسته به چنین قراردادهایی است.

اما سناتور جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا، مارکو روبیو گفته است که اگر ترامپ در مورد چنین اقدام «قرون وسطایی» اقدام نکند، کنگره وارد عمل خواهد شد. روبیو روز یکشنبه، ۲۲ مهرماه، به سی‌ان‌ان گفت: «باور دارم که دولت ترامپ کاری خواهد کرد، رییس‌جمهور این را گفته است. اما اگر نکند، کنگره عمل خواهد کرد. این را می‌توانم با صد در صد اطمینان به شما بگویم؛ با اجماع تقریبا کامل، در تمام کنگره، جمهوری‌خواه و دموکرات. واکنشی سخت از سوی کنگره وجود خواهد داشت.»

نزدیک به دوهفته از ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت سعودی که در آمریکا زندگی می‌کرد گذشته و اطلاعات رسمی در مورد سرنوشت او در ابهام است.

روزنامه واشنگتن‌پست، به نقل از مقامات ترکیه خبر داده است که خاشقجی در سفارت عربستان در استانبول شکنجه شده، به قتل رسیده و اعضای بدنش تکه تکه شده‌اند. این روزنامه همچنین خبر داده است که بالاترین مقام‌های در دولت سعودی دستور قتل او را صادر کرده‌اند.

از سوی دیگر اما عربستان سعودی بدون ارائه هر گونه مدرکی، ادعا کرده است که خاشقجی سفارت را پس از انجام کارش ترک کرده است. این در حالیست که دوربین‌های امنیتی اطراف سفارت تنها ورود او به سفارت را نشان می‌دهند و اثری از خارج شدن او نیست.

روزنامه عکاظ سعودی امروز صفحه اول خود را به این موضوع اختصاص داده و نوشت که «صبر ما را امتحان نکنید.»

هم‌زمان با افزایش انتقادها به سعودی، دادستانی کل سعودی امروز به سعودی‌ها هشدار داد که «اشاعه شایعات و اخبار نادرست» جرم است و هر مطلبی که «نظم عمومی، ارزش‌های دینی و عرف عمومی و حریم خصوصی را بر هم بزند» به پنج سال زندان و پرداخت ۳ میلیون ریال سعودی (حدود ۸۰۰ دلار) محکوم خواهد شد.

اما انکارهای عربستان سعودی جلوی واکنش‌های منفی به این کشور که سابقه سرکوب فعالان و خبرنگاران دارد را نگرفته است. تعداد زیادی از رسانه‌ها و شرکت‌های تجاری اعلام کرده‌اند که روابط تجاری و همکاری خود با سعودی را تا معلوم شدن سرنوشت جمال متوقف می‌کنند.

در این میان، خروج شرکت اوبر از اجلاس «داووس در کویر» که بناست اوایل آبان‌ماه برکزار شود با واکنش تند وزیر امور خارجه بحرین روبرو شد. خالد بین احمد الخلیفه در حساب توییتری خود از همه خواست که اوبر را بایکوت کنند. او در توییت خود سه هشتگ با این محتوا منتشر کرد: «هر کس که سعودی را بایکوت کند، بایکوت می‌کنیم. بحرینی‌ها اوبر را بایکوت می‌کنند. سعودی‌ها اوبر را بایکوت می‌کنند.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More