شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ پس از آزادی مایکل وایت: توافق با آمریکا امکان‌پذیر است

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، با اشاره به آزادی مایکل وایت کهنه‌سرباز نیروی دریایی پس از دو سال حبس در ایران، این رویداد را نشانه‌ای از امکان حصول توافق میان ایران و آمریکا دانست.

ترامپ روز پنج‌شنبه در توییتی نوشت: «از زمان روی کار آمدن من تاکنون بیش از ۴۰ گروگان و بازداشتی آمریکایی را به کشور بازگردانده‌ایم. متشکرم ایران. این نشان می‌دهد که می‌شود به توافق رسید.»

مذاکرات آزادی وایت با میانجی‌گری سوئیس انجام شده بود. وایت در اسفندماه سال گذشته به دلایل پزشکی و به شرط ماندن در ایران از زندان به مرخصی فرستاده شده بود.

این در حالی است که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا،نیز خبر از آزادی  مایکل وایت  داد و گفت که او «پس از آزادی در راه بازگشت به ایالات متحده است.»

وزیر خارجه آمریکا همچین گفت: «ما تا بازگرداندن کلیه آمریکایی‌هایی که در ایران یا هر جای دیگر جهان به اشتباه زندانی شده‌اند به خانه و نزد عزیزان‌شان از پای نخواهیم نشست. ما از دولت سوئیس برای تسهیل روند بازگشت آقای وایت تشکر می‌کنیم و رضایتمند هستیم که دولت ایران در این موضوع عملکرد سازنده‌ای داشت.»

پمپئو  در ادامه از دیگر شهروندان آمریکایی زندانی در ایران نیز نام برد و گفت: «ایالات متحده همچنان خواهان آزادی شهروندان آمریکایی باقر نمازی، سیامک نمازی و مراد طاهباز است که مدت‌هاست به اشتباه در ایران زندانی شده‌اند و از ایران می‌خواهد در مورد سرنوشت رابرت لوینسون، شهروند آمریکایی مفقود شده در ایران، اطلاعات کامل را ارائه دهد.»

به گفته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، همزمان با آزادی مایکل وایت شهروند آمریکایی زندانی در ایران، مجید طاهری پزشک ایرانی‌آمریکایی متهم به نقض تحریم‌ها نیز در آمریکا آزاد شده  است. ظریف تاکید کرد که  این اتفاق می‌تواند برای همه زندانیان رخ دهد.

در همین حال برایان هوک، رییس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، با یک پزشک به زوریخ پرواز کرده تا با وایت دیدار کند و او را به آمریکا بازگرداند.

هوک به فاکس نیوز گفت: «رژیم ایران در استفاده از آمریکایی‌ها برای اهداف سیاسی خود تاریخچه دارد.»

هوک همچنین در ادامه افزود: «مذاکره با رژیم ایران چه مستقیم و چه غیر مستقیم هیچ روال خطی منظمی ندارد. تاریخچه خصومت بین ما ۴۱ سال است و در این تاریخ درگیری نظامی هم وجود دارد.»

این در حالی است که پیشتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در اردیبهشت‌ماه گفته بود با وجود طرح پیشنهاد مبادله زندانیان میان تهران و واشنگتن از سوی او، هنوز طرف آمریکایی به آن پاسخ نداده است.

با این حال روز چهارشنبه سیروس عسگری،‌ استاد ایرانی که به اتهام نقض تحریم‌ها و سرقت اسرار تجاری آمریکا در بازداشت این کشور بود، به تهران بازگشت.

سال گذشته نیز ایران  ژائو وانگ، شهروند آمریكایی را که به اتهام جاسوسی در زندان ایران بود، آزاد کرد. آمریکا نیز در مقابل مسعود سلیمانی، استاد ایرانی متهم به نقض تحریم‌ها، را به ایران بازگرداند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More