شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تظاهرات ضدروسی در گرجستان به خشونت کشیده شد

تجمع چندین هزار نفر مقابل پارلمان گرجستان در اعتراض به سخنرانی یک نماینده پارلمان روسیه به خشونت کشیده شد.

تظاهرکنندگان که شامگاه پنج‌شنبه ۳۰ خرداد، تلاش داشتند وارد پارلمان گرجستان در شهر تفلیس، پایتخت این کشور شوند، با نیروهای پلیس ضد شورش درگیر شدند.

پلیس گرجستان برای متفرق کردن معترضان از ماشین‌های آبپاش، گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرد.

رسانه‌ها، تعداد تظاهرکنندگان را ده هزار نفر اعلام کرده‌ و گزارش داده‌اند که این درگیری ساعت‌ها به طول کشید و حدود ۲۰۰ زخمی برجای گذاشت.

اما ماموكا باختادز، مشاور نخست وزیر گرجستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ۳۹ نیروی پلیس و ۳۰ تظاهرکننده در بیمارستان بستری شدند.

او گفت که این تظاهرات به «تحریک نیروهای مخالف دولت» برگزار شد و استفاده پلیس از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی علیه معترضان را رد کرد.

این در حالی است که یکی از مقام‌های بهداشت گرجستان اعلام کرد بیش از ۲۴۰ نفر در این تظاهرات زخمی شدند و نیمی از آنان همچنان در بیمارستان بستری هستند.

این تظاهرات پس از آن شکل گرفت که سرگئی گاوریل، نماینده پارلمان روسیه که همراه با هیاتی از پارلمان این کشور به تفلیس سفر کرده، در مجلس گرجستان سخنرانی کرد. سفر این هیات روس در چارچوب دیدار سالانه نمایندگان دو کشور درباره مذهب ارتدوکس است.

اما تظاهرکنندگان علاوه بر اعتراض به این سخنرانی، همچنین خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام و استعفای رییس کنونی پارلمان و نیز وزیر کشور گرجستان شدند.

سالومه زورابیشویلی، رییس جمهوری گرجستان که در بلاروس به سر می‌برد، اعلام کرد که برای مقابله با این بحران سفرش را نیمه کاره خواهد گذاشت و به کشور بازمی‌گردد.

روسیه روز جمعه ۳۱ خرداد اعلام کرد که نیروهای اپوزیسیون گرجستان تلاش می‌کنند که روابط میان دو کشور بهبود نیابد.

وزارت امورخارجه روسیه نیروهای «رادیکال» اپوزیسیون گرجستان را به سازمان‌دهی این تظاهرات متهم کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More