شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

توافق روسیه و ترکیه برای ایجاد منطقه حائل غیرنظامی در ادلب سوریه

 

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه و همتای ترک او، رجب‌طیب اردوغان، در یک نشست خبری مشترک، از توافق برای ایجاد یک منطقه غیرنظامی حائل بین نیروهای دولتی دمشق و مخالفان در شهر ادلب خبر دادند.

رهبران دو کشور روسیه و ترکیه، در نشست خبری که روز دوشنبه ۲۶ شهریورماه، پس از مذاکرات دوجانبه در شهر سوچی روسیه برگزار شد، ضمن تاکید بر ادامه هماهنگی‌های دوطرفه برای حل بحران سوریه، از امضای یاداشت تفاهمی برای ثبات در سوریه خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پوتین در این نشست خبری اعلام کرد که نیروهای نظامی ترکیه و روسیه، یک منطقه حائل غیرنظامی به‌وسعت ۱۵ تا ۲۵ کیلومتر ایجاد خواهند کرد که مخالفان افراطی دولت سوریه باید از آنجا عقب‌نشینی کنند.

روسیه که بزرگ‌ترین حامی خارجی دولت بشار اسد در مقابله با مخالفانش بوده است، درحال آماده‌شدن برای حمله به ادلب، شهر تحت کنترل مخالفان بود، درحالی‌که ترکیه با عملیات نظامی در ادلب مخالف بود. در نشست سه‌جانبه تهران که ده‌روز پیش برای بررسی اوضاع سوریه برگزار شد، ایران و روسیه با پیشنهاد اردوغان برای آتش‌بس در ادلب مخالفت کردند.

اما پس از مذاکرات روز دوشنبه پوتین و اردوغان، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، به خبرگزاری روسی اینترفاکس گفت که فعلا حمله‌ای انجام نخواهد شد.   

رییس جمهوری روسیه در سخنان خود، اعلام کرد توافق شده است تا تمامی سلاح‌های سنگین، از این منطقه غیرنظامی که از پانزدهم اکتبر برقرار خواهد شد، خارج شود.

او همچنین تأکید کرد که گروه‌هایی مانند جبهة‌النصره که افراطی خوانده می‌شوند، باید از آنجا خارج شوند.

اردوغان نیز در این نشست، با اشاره به لزوم اصلاح قانون اساسی سوریه گفت که  ترکیه پایگاه‌های دیده‌بانی خود در خاک سوریه را تقویت خواهد کرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More