شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جو بایدن: با وجود پیشروی طالبان، از تصمیم خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان پشیمان نیستم

درحالی که مقام‌های وزارت خارجه آمریکا از احتمال سقوط دولت کابل طی کمتر از شش ماه در صورت ادامه پیشروی‌های‌ طالبان خبر دادند، جو بایدن گفت که از تصمیم خود در مورد خروج نظامیان ایالات متحده از افغانستان پشیمان نیست.

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا با توجه به عدم آمادگی ارتش افغانستان برای جلوگیری از حمله طالبان، در برنامه کنونی آمریکا برای خروج نظامی از این کشور تغییری به وجود می‌آید، گفت: «از تصمیم خود پشیمان نیستم.»

بایدن تاکید کرد که آمریکا برای جنگ افغانستان هزینه‌های زیادی داده و اکنون نوبت رهبران افغانستان است که با هم به توافق رسیده و از کشور خود دفاع کنند.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، طالبان دفتر فرمانداری و مقر پلیس شهر فراه، مرکز ولایتی به همین نام در جنوب غربی این کشور را تصرف کردند. این هفتمین مرکز ولایت طی چند روز گذشته است که به دست این گروه می‌افتد.

در همین حال، سی‌ان‌ان به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که با توجه به پیشروی سریع طالبان در افغانستان، مقام‌های وزارت خارجه آمریکا در حال بررسی کاهش حضور دیپلماتیک واشینگتن در سفارت خود در کابل هستند و معتقدند بر خلاف پیش‌بینی‌های قبلی، دولت افغانستان بسیار زودتر از شش ماه سقوط خواهد کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری خود در پاسخ به این پرسش که آیا واشینگتن قصد کاهش تعداد پرسنل خود در سفارت کابل را دارد یا نه، گفت که ایالات متحده تهدیدات امنیتی اطراف سفارت خود در کابل را «به صورت روزانه» رصد می‌کند.

پرایس با اشاره به اینکه کادر سفارت این کشور در کابل مدام با کاخ سفید و شورای امنیت ملی در تماس هستند گفت در حال حاضر فعالیت‌های اصلی سفارت ادامه دارد.

او افزود: «آن دسته کارکنان آمریکایی که می‌توانند خارج از افغانستان کار کنند، از این کشور خارج می‌شوند.»

از سوی دیگر، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه اعلام کرد که طالبان در حال حاضر ۶۵ درصد از خاک افغانستان را تحت کنترل خود درآورده‌ و تهدید کرده‌ که مرکز ۱۱ استان دیگر را نیز تصرف خواهند کرد.

این مقام اروپایی خاطرنشان کرد که حدود ۴۰۰ هزار افغان در‌پی تشدید در‌گیری‌ها در ماه‌های اخیر آواره شده‌اند و در ۱۰ روز گذشته شمار افرادی که به ایران گریخته‌اند، افزایش پیدا کرده است.

با این وجود، اتریش، دانمارک، بلژیک، هلند، یونان و آلمان در نامه‌ای به بخش اجرایی اتحادیه اروپا نسبت به توقف اخراج پناهجویان افغان که درخواست پناهندگی آنان رد شده، هشدار دادند و آن را ارسال «سیگنال اشتباه» خواندند.

از سوی دیگر، روز سه‌شنبه روسیه، تاجیکستان و ازبکستان مانور نظامی مشترک خود در نزدیکی مرز افغانستان را، که با هدف آماده‌باش نیروهای نظامی این کشورها در شرایط پیشروی طالبان صورت گرفت، به پایان رساندند. در این رزمایش که از هفته گذشته آغاز شده بود، دو هزار و ۵۰۰ نیرو از هر سه کشور حضور داشتند.

در این میان بسته شدن گذرگاه‌های مرزی افغانستان نیز ادامه دارد. حسین سلیمی، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان، از بسته شدن مرزها و توقف کامل روند تجارت با افغانستان خبر داد. در عین حال، روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران، گفت تجارت بین دو کشور کاهش یافته ولی صفر نشده است.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More