شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جیمز کومی، رئیس‌جمهوری آمریکا را متهم به «دروغ‌گویی» کرد

 

جیمز کومی، رئیس برکنارشده‌ی «اف‌بی‌آی»، پلیس فدرال آمریکا، روز پنجشنبه در کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا حاضر شد و به پرسش‌های سناتورها پاسخ داد. او دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را به «دروغ‌گویی» متهم کرد و گفت: «دونالد ترامپ پیوسته او را تمجید می‌کرد و اخراج او برایش قابل درک نبود.» کومی تاکید کرد:« دونالد ترامپ پس از اخراجش به او و اف‌بی‌آی افترا زده است. آنها دروغ بودند. به همین سادگی.»

او در این جلسه گفت: «اف‌بی‌آی بدون من هم کارخود را انجام خواهد داد و من کمک کردم اف‌بی‌آی سازمان بهتری شود.»

رئیس پیشین اف‌بی‌آی با اشاره به اینکه کابینه ترامپ اعتبار او و اف‌بی‌آی را زیر سوال برده گفت: «نمی داند آیا دونالد ترامپ در تقاضایش برای متوقف کردن تحقیقات درباره ژنرال فلین مانع برقراری عدالت شده است یا خیر.»

رئیس برکنار شده اف‌بی‌آی در جلسه شهادت سنا گفت: «دونالد ترامپ مستقیما از او درخواست نکرده بود تا تحقیقات درباره ادعای مربوط به مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ را متوقف کند. من دریافتم آقای ترامپ درصدد است تا مرا ترغیب کند تا تحقیق درباره مایکل فلین را متوقف کنم، هرچند که مستقیما این درخواست را از من نکرد.»

پیشتر دونالد ترامپ با اشاره به تحقیقات درباره روسیه آن‌را مساله‌ای خوانده بود که مانع اجرای وظایف ریاست جمهوری اش است.
جیمز کومی گفت: «وقتی یک قدرت خارجی از مخفی‌گری یا اعمال فشار استفاده می‌کند برای اینکه یک مقام آمریکایی وادار شود کاری را انجام دهد، یک خطر بالقوه است.»

 

جیمز کومی در پاسخ به این سوال که چرا تمام جلسات و مکالمات با آقای ترامپ را صورتجلسه کرده گفت که او در این ملاقات‌ها تنها بوده و نگران این بود که آقای ترامپ احتمالا درباره محتوای این نشست‌ها «دروغ » بگوید. او گفت: «برای دفاع از اف‌بی‌آی لازم می‌دیده که جزییات دیدارش را با دونالد ترامپ یادداشت کند اما در دیدارهایی که با باراک اوباما یا جرج بوش داشته چنین الزامی را احساس نمی‌کرده است.»

 

رئیس برکنارشده «اف‌بی‌آی» درباره درخواست وفاداری از او توسط دونالد ترامپ گفت: «این احساس من است و ممکن است اشتباه کنم. ترامپ می‌خواست یک رابطه بر وفاداری و سلسله‌مراتب برقرار باشد. او سه مرتبه از من خواست که در جایگاهم بمانم و من احساس سردرگمی می کردم که چرا؟»

کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا، یک روز قبل از حضور جیمز کومی، بیانیه او را منتشر کرد.
جیمز کومی در این بیانیه به جزییات کاملی از پنج مکالمه جداگانه ای که با دونالد ترامپ داشت اشاره کرد. کومی در بیانیه خود نوشته بود که دونالد ترامپ در مکالمه‌ای که سه ماه قبل داشتند از او خواسته بود تحقیقات در باره مایکل فلین، مشاور امنیت ملی را رها کند. مایکل فلین مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ بود که پس از فاش شدن ارتباط او با سفیر روسیه در واشنگتن و مذاکره‌اش درباره تحریم‌های آمریکا علیه روسیه از کار برکنار شد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More