شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حمایت دانمارک از طرح بریتانیا برای تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج فارس

یپه کوفود، وزیر خارجه دانمارک، اعلام کرد کشورش از طرح بریتانیا برای تشکیل ناوگان دریایی اروپا در راستای امنیت تردد در تنگه هرمز حمایت می‌کند. او از بررسی «مشارکت نظامی» در این طرح خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر خارجه دانمارک روز جمعه چهارم مردادماه با اعلام این خبر گفت: «دولت دانمارک نسبت به مشارکت در چنین ابتکار عملی به صورت مثبت نگاه می‌کند.»

طرح ناوگان دریایی اروپا برای امنیت ناوبری در خلیج فارس روز دوشنبه از سوی جرمی هانت، وزیر خارجه پیشین بریتانیا و در واکنش به توقیف کشتی این کشور در تنگه هرمز از سوی سپاه پاسداران مطرح شده بود.

وزیر خارجه دانمارک در این باره همچنین گفت: «به عنوان یک کشور دریایی، برای دانمارک لازم است که آزادی ناوبری پایدار باشد.»

با این حال او توضیح داد به محض اینکه تصویر روشن‌تری از «وظایف و شرکای این طرح» ایجاد شود،‌ تصمیم «نهایی» در این مورد باید در پارلمان این کشور مورد بحث قرار گیرد.

 

استقبال آلمان، ایتالیا و فرانسه

سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز روز گذشته اعلام کرد که برلین در حال مذاکره با فرانسه و بریتانیا درباره طرح ناوگان اروپایی برای پشتیبانی از ناوبری امن در خلیج فارس است. پیش از آن ایتالیا و فرانسه نیز از این طرح استقبال کرده بودند.

همزمان رسانه‌ها خبر داده‌اند که «ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا»، موسوم به «سنتکام»، روز پنجشنبه سوم مردادماه در شهر «تامپا» در ایالت فلوریدا میزبان نشستی بین‌المللی با موضوع تردد کشتی‌ها در خلیج فارس بوده است.

جان ریگسبی، سخنگوی سنتکام، در همین زمینه اعلام کرد که در این نشست نمایندگان کشورهای متحد برای رایزنی درباره طرح امنیت تردد دریایی حاضر شده‌اند.

رسانه‌ها از امارات،‌ بریتانیا و چند کشور دیگر به عنوان حاضرین در این نشست نام برده‌اند. با این حال جزییات بیشتری از این نشست منتشر نشده است.

پیشتر، روز پنجشنبه ۲۷ تیرماه نیز، کنت مک‌کنزی، رییس سنتکام، از «موضع تهاجمی» کشورش برای برای یافتن راهکاری در زمینه تضمین آزادی کشتیرانی در خلیج فارس خبر داده بود.

 

پشتیبانی نظامی آمریکا و بریتانیا از تردد کشتی‌ها در خلیج فارس

از سوی دیگر، وزارت دفاع بریتانیا روز پنجشنبه سوم مرداد اعلام کرد نیروی دریایی، آزادی تردد در تنگه هرمز را با همراهی نفتکش‌های متعلق به این کشور تضمین خواهد کرد.

همزمان، آمریکا نیز از پشتیبانی نظامی کشتی‌های خود در خلیج فارس خبر داده است.

مارک اسپر، وزیر دفاع جدید آمریکا، در همین زمینه طی هفته آینده به مقر سنتکام می‌رود تا به رایزنی درباره تنش‌ها در منطقه بپردازد.

او همچنین در همین زمینه اعلام کرد که «ما کشتی‌های خود را بسته به میزان خطر، اسکورت و همراهی خواهیم کرد.» اسپر توضیح داد که این به آن معنی نیست که «ما کشتی‌های آمریکایی را از همین حالا اسکورت می‌کنیم.»

در واکنش به اقدامات اروپا و آمریکا برای پیشبرد طرح امنیت تردد در خلیج فارس، امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران آن را «بیهوده» خوانده و موجب «ناامنی»‌ در منطقه دانسته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More