شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نروژ پیشنهاد پیوستن به ائتلاف آمریکا در خلیج‌فارس را بررسی می‌کند

اینه اریکسون سوریده، وزیر خارجه نروژ، گفت کشور در حال بررسی چگونگی پاسخ به پیشنهاد آمریکا برای شرکت در ائتلاف نظامی به رهبری واشینگتن در زمینه تامین امنیت کشتی‌رانی در خلیج‌فارس است.

او روز پنج‌شنبه ۳۱ مرداد ماه، در کنفرانس خبری مشترکی با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود گفت که دولت نروژ «اقدام‌های مختلفی» را در نظر گرفته و بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده ارزیابی ارائه می‌دهد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، از دعوت از شصت کشور جهان برای پیوستن به این ائتلاف خبر داده است. تاکنون بریتانیا، استرالیا و بحرین به این ائتلاف پیوسته‌اند.

درخواست آمریکا از نروژ برای پیوستن به این ائتلاف نظامی در حالی است که در ماه مه، یک نفتکش نروژی نیز در انفجارهایی که در چهار نفتکش در نزدیکی بندر نفتی فجیره امارات متحده عربی روی داد، آسیب دید.

خانم اریکسون سوریده با ابراز نگرانی از افزایش تنش در منطقه، از خرابکاری در کشتی نروژی ابراز تاسف کرد و از طرف‌ها خواست از دامن زدن به تنش خودداری کنند.

او همچنین درباره توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی گفت: «ما در مورد برجام نیز گفت‌وگو کردیم و از ایران خواستیم به تعهد کامل در برجام پایبند باشد، برجام برای امنیت منطقه و عدم اشاعه هسته‌ای مهم است.»

در حالی که قرار است محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران عصر روز پنج‌شنبه اسلو را به مقصد پاریس ترک کند، وزیر خارجه نروژ همچنین گفت که این کشور از اقدام‌های فرانسه برای کاهش تنش‌ها حمایت می‌کند.

ساعتی پیش از دیدار با وزیر خارجه نروژ،  ظریف در موسسه امور بین‌المللی این کشور گفت که ایران برای بررسی «پیشنهادهای فرانسه» به منظور حفظ توافق هسته‌ای تهران با قدرت‌های جهانی آماده است.

همچنین به گفته وزیر خارجه نروژ، در جریان دیدار او و ظریف، موضوع نقض حقوق بشر در ایران نیز مورد بررسی قرار گرفت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More