شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه برای گفت‌وگو با متحدان درباره وضعیت افغانستان

مقام‌های ارشد امنیت ملی آمریکا این هفته در ملاقات با متحدان اصلی خود در خلیج فارس و اروپا، به بررسی تاثیر احتمالی خروج آمریکا از افغانستان بر روابط واشینگتن با کشورهای خاورمیانه مstvی‌پردازند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه ۱۴ شهریور اعلام کرد آنتونی بلینکن وزیر خارجه و لوید آستین وزیر دفاع آمریکا، در سفرهای جداگانه‌ای عازم کشورهای عربی خلیج فارس شدند.

بر اساس این گزارش، آنان قرار است با رهبرانی ملاقات کنند که در بطن تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از افزایش دوباره تهدید افراطگرایان در افغانستان هستند و برخی از آنان در جنگ بیست ساله آمریکا با طالبان مشارکت داشتند.

همچنین آسوشیتدپرس تاکید کرد مجموع سفرهای بلینکن و آستین با هدف اطمینان دادن به متحدان آمریکا در خلیج فارس انجام می‌شود؛ به این صورت که تصمیم جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای پایان دادن به جنگ افغانستان، به معنی پیش‌بینی کنار گذاشتن شرکای آمریکا در خاورمیانه از سوی این کشور نیست.

ارتش آمریکا با حضوری چندین دهه در خلیج فارس، پایگاه‌هایی در کشورهای عربی این منطقه دارد؛ از جمله مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین.

بایدن هنوز پیشنهادی برای پایان حضور آمریکا در منطقه خلیج فارس را مطرح نکرده است، اما او مثل دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین آمریکا چین را اولویت اول امنیتی کاخ سفید در کنار چالش‌های استراتژیک دیگر مثل روسیه دانسته است.

بایدن چند ساعت پس از خروج آخرین سربازان آمریکایی از افغانستان گفت هیچ کشوری مثل چین و روسیه ترجیح نمی‌دهند آمریکا یک دهه دیگر درگیر افغانستان باشد.

وزیر دفاع آمریکا در جریان یک نشست خبری در پنتاگون اعلام کرد این که واشینگتن همچنان بر مبارزه با تهدیدهای تروریستی متمرکز باقی خواهد ماند، به این معنی است که با وجود تمرکز بر چالش‌های استراتژیک چین، تلاش‌ها علیه هرگونه تهدید مردم آمریکا از هر کجای دنیا بدون وقفه ادامه خواهد داشت.

وزیر خارجه آمریکا نیز که قرار است به قطر سفر کند، توقفی در پایگاه نیروهای آمریکایی در آلمان خواهد داشت تا با افغان‌هایی که از کابل خارج شده‌اند و منتظر دریافت ویزای آمریکا هستند، ملاقات کند.

بلینکن در این سفر، در یک نشست مجازی با حضور همتایانش از بیست کشور جهان درباره بحران افغانستان به بحث و گفت‌وگو می‌پردازد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد بلینکن در این سفر از آلمان که طی بیست سال گذشته با آمریکا در افغانستان همکاری داشت و همچنین به خروج نیروهای خارجی از کابل کمک کرد، قدردانی خواهد کرد.

وزیر دفاع آمریکا نیز پس از سفر به قطر به بحرین خواهد رفت و با نیروهایی که در تخلیه کابل مشارکت داشته‌اند دیدار خواهد کرد. رییس پنتاگون همچنین به کویت و عربستان سعودی خواهد رفت.

آسوشیتدپرس نوشت متحدان آمریکا چه در اروپا و چه در منطقه خلیج فارس، قصد دارند بدانند سیاست بعدی واشینگتن پس از خروج از افغانستان چیست.

این خبرگزاری اضافه کرد، برخی از متحدان آمریکا در ناتو درباره تصمیم بایدن برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان تردید داشتند، اما به نظر نمی‌رسد بحران به وجود آمده درباره افغانستان، روابط آمریکا با متحدانش را تضعیف کند.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More