شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خودداری مایکل فلین از ادای شهادت در جلسه کمیته اطلاعاتی سنا

 

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که مایکل فلین، مشاور پیشین امنیت ملی ترامپ، به درخواست کمیته اطلاعاتی سنا درباره اتهام تماس‌هایش با مقامات روس در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، جواب رد داده است.
کمیته اطلاعاتی سنا اخیرا با صدور یک احضاریه رسمی از آقای فلین خواسته بود که تمام مدارک موجود اعم از ایمیل و صورت حساب‌های مالی و غیرمالی مرتبط با مراوداتش با روسیه را تحویل این کمیته بدهد. این کمیته یکی از اصلی ترین کمیته‌های تحقیقاتی کنگره آمریکا است که در حال بررسی دخالت احتمالی روسیه در روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ است. روز دوشنبه اول خرداد‌ماه آقای فلین که یکی از شاهدان کلیدی در تحقیقات سنا درباره احتمال نفوذ روسیه در انتخابات آمریکا محسوب می شود، هیأت تحقیقاتی سنا را از تصمیم خود مبنی بر خودداری از شهادت در این کمیته آگاه کرده است. آقای فلین با توسل به متمم پنجم قانون اساسی آمریکا از حق قانونی خود برای پاسخ ندادن به سؤالات کنگره استفاده کند. براساس این متمم شهروندان ایالات متحده می‌توانند در پرونده‌های کیفری بدون طی شدن مراحل قانونی لازم، مجبور به ادای شهادت علیه خود نیستند.

آقای فلین به‌دلیل ارائه اطلاعات ناقص در مورد روابط خود و مقام‌های دولت روسیه، از مقام خود برکنار شد. او متهم است که در فاصله بین دوره انتقالی دولت ترامپ با دولت گذشته، تماس‌های متعددی با سفیر روسیه در آمریکا داشته و به مایک پنس، معاون رئیس جمهوری اطلاعات «ناقصی» در خصوص محتوای این تماس‌ها ارائه کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهورآمریکا، جیمز کومی، رئیس پیشین اف‌بی‌آی را به‌دلیل‌ آنچه که درخواست وی از آقای کومی برای پایان دادن به تحقیقات درباره آقای فلین، خوانده شد، عزل کرد. رئیس جمهوری آمریکا این اتهام را رد می‌کند.
هفته گذشته وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که رابرت مولر، رئیس پیشین اف‌بی‌آی را به عنوان دادستان ویژه مامور رسیدگی به این اتهام تعیین کرده است که آیا فعالان کارزارهای انتخاباتی دونالد ترامپ در سال گذشته با افراد یا نهادهای دولتی روسیه همکاری داشتند یا خیر. وزارت دادگستری آمریکا هدف از انتصاب دادستان ویژه را اطمینان مردم آمریکا نسبت به نتیجه تحقیقات در این زمینه اعلام کرده است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از وکیل آقای فلین گزارش داده که جنجال‌ها پیرامون پرونده‌ موکلش، شرایطی را ایجاد کرده است که «هرگونه شهادتش علیه او استفاده خواهد شد».
روز دوشنبه اول خردادماه، مقام‌های ارشد کمیته سنا، تصمیم آقای فلین را مایوس‌کننده نامیده‌اند. سناتور ریچارد بیور، رئیس جمهوریخواه کمیته اطلاعاتی سنا و سناتور مارک وارنر، بلندپایه ترین دموکرات این نهاد با صدور یک بیانیه مشترک از تصمیم آقای فلین ابراز تاسف کرده اند.
آنها گفته اند که ادای شهادت از سوی آقای فلین و مدارکی را که از وی خواسته اند را به طور جدی پیگیری خواهند کرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More