شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خودداری چین از ارائه داده‌های خام درباره نخستین مبتلایان کرونا

 

دومینیک دوایر، کارشناس استرالیایی بیماری‌های عفونی و عضو گروه کارشناسان اعزامی سازمان بهداشت جهانی به چین، اعلام کرد این کشور از ارائه اطلاعات خام درباره نخستین موارد ابتلا به کرونا در چین خودداری کرده است. 

به تازگی سفر گروهی از کارشناسان سازمان بهداشت جهانی به چین برای یافتن منشاء شیوع کرونا پایان یافت.

دوایر پس از بازگشت از چین، روز شنبه ۲۵ بهمن در یک گفت‌وگوی ویدئویی به رویترز گفت این گروه از مقام‌های چینی خواسته بود اطلاعات خام مربوط به ۱۷۴ مورد ابتلا به کرونا که در دسامبر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین شناسایی شده بود و همچنین دیگر موارد را ارائه کنند.

اما به گفته این کارشناس سازمان بهداشت جهانی، دولت پکن فقط خلاصه‌ای از این اطلاعات را به گروه اعزامی ارائه کرد.

رویترز تاکید کرد این اقدام چین می‌تواند تلاش‌ها برای فهم چگونگی آغاز شیوع کرونا را با مشکل مواجه کند.

دومینیک دوایر گفت این اطلاعات خام با عنوان «لیست خطی بیماران» (line listings) شناخته می‌شود و حاوی جزئیاتی از جمله پرسش‌های پرسیده شده از بیماران، پاسخ‌های بیمارستان و شیوه بررسی این پاسخ‌هاست.

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد درخواست برای ارائه چنین اطلاعاتی «یک رفتار معمول برای تحقیق درباره یک همه‌گیری است.»

او تاکید کرد دسترسی به اطلاعات خام ۱۷۴ مورد نخستین ابتلا به کرونا، از این جهت اهمیت ویژه دارد که فقط نیمی از این موارد در معرض «بازار ووهان» بوده‌اند.

بر اساس گزارش‌هایی که تاکنون منتشر شده، بازار فروش محصولات دریایی در مرکز ووهان، کانون اولیه شیوع کرونا بوده است.

او تاکید کرد درباره این که مقام‌های چین با انگیزه سیاسی یا دلایل دیگر از ارائه اطلاعات خودداری کرده‌اند توضیحی ندارد. 

دوایر اضافه کرد مسئله دسترسی نداشتن به اطلاعات خام بیماران در گزارش نهایی گروه کارشناسان سازمان بهداشت جهانی درباره منشاء شیوع کرونا در چین ذکر خواهد شد.

او با این حال گفت: «کارمندان سازمان بهداشت جهانی به روشنی احساس کردند به اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به سال قبل دست پیدا کردند و این یک پیشرفت است.» 

سازمان بهداشت جهانی روز جمعه اعلام کرد گزارش نهایی این سازمان درباره منشاء ویروس کرونا احتمالا هفته آینده منتشر خواهد شد.

گروه کارشناسان سازمان بهداشت جهانی که ماه گذشته میلادی وارد چین شدند، به مدت چهار هفته در این کشور بودند که دو هفته آغازین آن را در قرنطینه گذراندند.

سفر این گروه به بازدیدهای برنامه‌ریزی شده از سوی مقام‌های چینی خلاصه شد و کارشناسان نتوانستند به دلیل ممنوعیت‌های بهداشتی دیدارهای بیشتری داشته باشند.

رییس سازمان بهداشت جهانی روز جمعه درباره گزارش نهایی این سازمان گفت «همه فرضیه‌ها» روی میز است.



 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More