شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دبیرکل سازمان ملل: موشک‌های ضد تانک در لیبی دارای مشخصات موشک‌های ساخت ایران است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در گزارشی به شورای امنیت خبر داد که بررسی‌های سازمان ملل از تصاویر چهار موشک هدایت‌شونده ضد تانک در لیبی نشان می‌دهد که یکی از آن‌ها «دارای ویژگی‌هایی منطبق با موشک دهلاویه تولید ایران است».

گوترش در گزارش جدید خود - که اواخر روز دوشنبه به شورای امنیت ارسال شد – خبر داد که دبیرخانه سازمان ملل «قادر به تشخیص این موضوع نیست که آیا این موشک هدایت‌شونده ضد تانک که به لیبی منتقل شده» تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را نقض کرده است یا نه.

شورای امنیت، در سال ۲۰۰۷ صادرات سلاح توسط ایران را ممنوع کرد. براساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان تهران و قدرت‌های اصلی جهانی که در قطعنامه شورای امنیت آمده است، محدودیت‌های تسلیحاتی در اکتبر سال جاری برداشته شد.

پیشتر اسرائیل، ایران را به نقض تحریم‌ها متهم کرده و عکس‌های موشک‌های هدایت‌شونده ضد تانک در لیبی را در ماه مه به گوترش تحویل داد. چند هفته بعد، ایران در نامه‌ای به رییس سازمان ملل ادعاهای اسرائیل را «کاملا بی‌اساس» دانست.

گوترش همچنین در گزارش خود از ایران خواست به نگرانی‌های موجود در مورد برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود رسیدگی کند و به «اجرای کامل» تعهدات خود تحت توافق هسته‌ای باز گردد.

دبیر کل سازمان ملل از تصمیم دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در خارج کردن ایالات متحده از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ و اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران و نیز از تصمیم جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۹ در نقض محدودیت‌های عنوان شده در برجام، از جمله در ارتباط با سانتریفیوژها و غنی‌سازی اورانیوم، ابراز تاسف کرد.

گوترش همچنین بر اهمیت ابتکار عمل‌هایی که برای حمایت از تجارت و روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد تاکید کرد و گفت چنین اقدام‌هایی به ویژه با توجه به چالش‌های اقتصادی و بهداشتی کنونی که در نتیجه شیوع کووید-۱۹ به وجود آمده از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More