شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درخواست از مقام‌های نظامی ونزوئلا  برای پیوستن به صف مخالفان

 

خوان گوآیدو، رهبر مخالفان در ونزوئلا، از مقام‌های ارشد نظامی کشور خواست از سمت‌های خود کناره‌گیری کنند و به صف معترضان بپیوندند.

درخواست گوآیدو از نظامیان پس از آن مطرح شد که ژنرال فرانسیسکو یانز، از افسران ارشد نیروی هوایی، روز شنبه ۱۳ بهمن‌ماه از سمت رسمی خود استعفا داد. ستاد فرماندهی نیروی هوایی ونزوئلا ژنرال یانز را «خائن به میراث هوگو چاوز (رییس ‌جمهوری فقید ونزوئلا)» توصیف کرد.

یانز در پیام ویدیویی اعلام کرد «نود درصد» نیروهای مسلح ونزوئلا مخالف «دیکتاتوری» مادورو هستند و گفت به زودی «مردم‌سالاری» حاکم خواهد شد.

همزمان با این تحولات، اعتراض‌های مردمی به اوضاع وخیم اقتصادی در ونزوئلا شدت گرفت. گوآیدو در جمع معترضان اعلام کرد اعتراض‌ها تا برگزاری انتخابات آزاد ریاست‌ جمهوری در این کشور ادامه خواهد داشت.

حمایت مقام‌های نظامی برای مادورو در مواجهه با بحران اقتصادی بی‌سابقه در کشورش حیاتی است. مادورو همچنان مدعی است موج اعتراض‌های جاری در کشور «کودتایی» طراحی‌شده از سوی دولت آمریکاست.

این در حالی است که گوآیدو از نیروهای مسلح ایالات متحده خواسته است ورود کمک‌های بشردوستانه را به ونزوئلا تسهیل کنند. مادورو مانع ورود این کمک‌ها شده ‌است.

انتخابات مجدد پارلمانی؟

در پی افزایش فشارهای داخلی بر مادورو برای کناره‌گیری از ریاست‌ جمهوری ونزوئلا، وی پیشنهاد انتخابات زودهنگام پارلمانی داد، اما مخالفان خواستار برگزاری انتخابات مجدد ریاست‌ جمهوری هستند.

مادورو در جمع طرفداران خود که همزمان با ادامه اعتراض‌های مخالفان، تجمعی برگزار کرده بودند گفت: «انتخابات می‌خواهید؟ انتخابات مجدد؟ مجددا انتخابات مجلس زودهنگام برگزار می‌کنیم.»

مادورو همچنین از طرفداران خود خواست به منظور حمایت از او به ارگان‌های نظامی ملحق شوند.

گوآیدو، رییس جمهوری خودخوانده ونزوئلا که رهبری مخالفان را بر عهده دارد،  با استناد به قانون اساسی این کشور آمریکای لاتین می‌گوید با توجه به عدم مشروعیت مادورو او شایسته مقام ریاست‌ جمهوری است.

او در تاریخ ۲۳ ژانویه خود را رییس جمهوری ونزوئلا اعلام کرد. ایالات متحده و بیشتر کشورهای آمریکای جنوبی علاوه بر اتحادیه اروپا او را به رسمیت شناخته‌اند. ایران به همراه روسیه، چین و ترکیه همچنان بر مشروعیت مادورو تاکید دارند.

آرماند آرماس، از نمایندگان مخالف، در واکنش گفت اظهارات مادورو برای برگزاری انتخابات پارلمانی، که قرار است طبق برنامه در سال ۲۰۲۰برگزار شود، اقدامی تحریک‌آمیز است.

او گفت: «مادورو رییس ‌‌جمهوری نیست و مجلس موسسان فاقد هرگونه مشروعیت و ارزش است.»

مخالفان مادورو می‌گویند او با تقلب در انتخابات سال گذشته این کشور برای یک دوره مجدد شش‌ساله در سمت ریاست ‌جمهوری، قدرت را به دست گرفته است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More