شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دستکم ۹۵ تن در خشونت‌های قومی-نژادی مالی کشته شدند

در حمله شبانه افراد مسلح به یک روستا در مالی، در غرب آفریقا، دستکم ۹۵ تن کشته شدند. ۱۹ تن دیگر نیز در جریان این حمله ناپدید شده‌اند. انگیزه‌های قومی-نژادی عامل این حمله معرفی شده است.

بنا بر گزارش‌ها، این حمله در روستای سوبانه‌کو، در استان موپتی، در مرکز مالی رخ داده است. مردمان این منطقه از قوم «دوگون» هستند. گفته شده است که اعضای قوم «فولانی» عامل این حمله هستند. یکی از نجات‌یافته‌گان به خبرگزاری فرانسه گفته است که حدود ۵۰ مرد مسلح با موتور سیکلت و وانت‌بار به روستا حمله کردند.

وزارت دفاع مالی، ضمن تایید خبر کشته شدن ده‌ها تن در جریان حمله یکشنبه‌شب به این روستا، گفته است که اجساد شمار زیادی از قربانیان سوزانده شده است. مقام‌های دولتی گفته‌اند که مهاجمان علاوه بر کشتن ساکنان روستا، حیوان‌های روستاییان را نیز کشته و برخی از خانه‌های قربانیان را نیز آتش زده‌اند.

در سال‌های اخیر، گروه‌های نظامی مرتبط با «القاعده» و «دولت اسلامی» سعی کرده‌اند با بهره‌گیری از اختلاف‌های قومی و نژادی در مالی، به طور مشخص میان دوگون ‌ها و فولانی‌ها، بر نفوذ و قدرت خود بیفزایند.

در اوایل فروردین‌ماه گذشته نیز در جریان یک حمله مسلحانه دیگر، دستکم ۱۳۴ تن در روستای اوگوساگو، در مرکز مالی، کشته شدند.

در سال ۲۰۱۳، با مداخله ارتش فرانسه، گروه‌های اسلامی وابسته القاعده، آرام‌‌آرام از مناطق صحرایی شمال مالی عقب رانده شدند. اما در نهایت این گروه‌ها اسلام‌گرا و نظامی توانستند در مناطق مرکزی این کشور و نیز در بورکینافاسو و نیجر، همسایگان مالی، تجدیدسازمان نظامی-سیاسی بیابند.

در حال حاضر علاوه بر چهار هزار و ۵۰۰ نیرویی که فرانسوی‌ها در این مستعمره سابق خود در آفریقا دارند، صدها تن از نیروهای آمریکایی و کانادایی هم به منظور مقابله با گروه‌های اسلامی وابسته به القاعده در مالی حضور دارند.

مالی در غرب آفریقا، هشتمین کشور بزرگ این قاره محسوب می‌شود. بیش از ۱۸ میلیون نفر جمعیت دارد و در حدود ۹۵ درصد مردم مسلمان هستند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More