شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار کارشناسان: اگر آفریقا واکسینه نشود، کرونا پایان نمی‌گیرد

 

در حالی که برخی کشورهای جهان به کمک واکسیناسیون ضدکرونا خود را برای بازگشت به زندگی عادی آماده می‌کنند، کارکنان بخش‌های پزشکی در آفریقای جنوبی نگران شروع موج‌ جدید شیوع ویروس هستند. مقام‌ها هشدار می‌دهند اگر ویروس در آفریقا مهار نشود، همه‌گیری به پایان نمی‌رسد.

به جز کارکنان بخش‌های بهداشتی و پزشکی، تعداد اندکی از مردم در آفریقای جنوبی واکسینه می‌شوند. این درحالی است که در دیگر کشورهای آفریقایی از همین میزان واکسیناسیون هم خبری نیست. حتی کارکنان پزشکی در این کشورها نیز از دریافت واکسن محروم‌اند.

در گزارشی که در بلومبرگ منتشر شده، کارشناسان هشدار داده‌اند که بی‌توجهی به آفریقا و کمک نکردن به آن برای واکسینه کردن جمعیت خود، می‌تواند این قاره را به کانون شیوع ویروس و تولید گونه‌های جهش‌یافته آن تبدیل کند.

بر اساس این گزارش، به عقیده کارشناسان بی‌توجهی به قاره آفریقا همه رشته‌ها برای پایان دادن به این همه‌گیری را پنبه خواهد‌ کرد. ویروس کرونا که تا کنون ۱۱۷ میلیون نفر از جمعیت جهان را مبتلا و ۲/۵ میلیون نفر را به کام مرگ فرو برده است.

همین حالا هم مطالعات نشان داده واکسن آسترازنکا روی ویروس جهش‌یافته در آفریقای جنوبی بی‌اثر است.

مسئول معرفی واکسن‌های جدید برای آفریقا در سازمان بهداشت جهانی می‌گوید اگر کسی در کشورهای پیشرفته پیدا می‌شود که هنوز فکر می‌کند با واکسینه کردن جمعیت خود و بی‌تفاوت بودن نسبت به کشورهایی که نتواسته‌اند مردم خود را واکسینه کنند، مصونیت خواهند داشت باید در این باره تامل بیشتری بکند.

فیونا آتوهبوه در ادامه گفت: «اگر آفریقا واکسینه نشود و ما منبع انتشار ویروس‌های جهش یافته باشیم، همه دنیا را در معرض خطر قرار خواهیم داد.»

به گزارش بلومبرگ، تاخیر در واکسیناسیون کشورهای آفریقایی همچنین باعث تاخیر در بهبود وضعیت اقتصادی این کشورها خواهد شد چرا که کشورهای پیشرفته برای تامین مواد خام مورد نیاز تولیدات خود به منابع طبیعی آفریقا متکی‌اند.

در ثانی، کشورهایی مانند اتیوپی و نیجریه، شهروندان زیادی در اروپا، آمریکای شمالی و حتی آسیا دارند و رفت‌و آمد این افراد می‌تواند باعث انتقال ویروس‌های جهش‌یافته از آفریقا به این بخش‌های دنیا باشد.

بر اساس گزارش اخیر یک گروه مبارزه با فقر، کشورهای ثروتمند جهان در حال به دست آوردن بیش از یک میلیارد دوز واکسن بیشتر از آنچه هستند که برای واکسینه کردن تمام جمعیتشان نیاز دارند. این میزان واکسن اضافه برای واکسینه کردن کل جمعیت بالغ در آفریقا کافی است.

روند واکسیناسیون در آفریقا به آهستگی پیش می‌رود اتحادیه کشو‌رهای آفریقایی توانسته مقدار محدودی واکسن تهیه کند. چین مقداری واکسن برای زیمباوه و دیگر کشورهای آفریقایی فراهم کرده و اسرائیل قرار است واکسن‌های اضافه خود را به آفریقا اهدا کند. با این حال بیشتر کشو‌رهای آفریقایی برای تامین واکسن مورد نیاز خود به کوواکس متکی هستند.

اما کوواکس تنها ۲۰ درصد از جمعیت اعضای خود را می‌تواند تا پایان سال واکسینه کند.

کارشناسان می گویند حالا نجات کره زمین از ویروس کرونا در گرو نجات آفریقا از این ویروس است و توزیع ناعادلانه واکسن بین کشورهای جهان و بی‌توجهی به کشورهای آفریقایی، مانند نشستن همه جمعیت جهان بر روی یک بمب ساعتی است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More