شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دونالد ترامپی که از افغانستان سر بر آورد

در آمریکا مردم و نامزدان انتخابات ریاست جمهوری به ویژه دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون درگیر اوج انتخابات ریاست جمهوری‌اند، و هزاران مایل دورتر در روستای شهرستان ولایت دورافتاده دایکندی افغانستان فرزندی به دنیا میآید.

در شرایط سخت، امکانات حداقلی و با دشواری زیاد، خانواده اسدالله صاحب فرزندی پسر می‌شود. در ده روز اول هر کسی می‌خواهد نامی بر او بگذارد. پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایش و دوستان و اقارب هر یکی نامی پیشنهاد می‌کنند. نام‌هایی مثل علی دوست، محمد، علی و... اما به توافقی نمی‌رسند و ملا امام محله بدون انتخاب نام، در گوش این پسربچه ‌ذان می‌خواند - رسم است که در بسیاری از نقاط افغانستان نامگذاری با خواندن آیاتی از قرآن به گوش نوزاد انجام می‌شود.

با سرازیر شدن آرای ایالت فلوریدا، دونالد ترامپ برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌شود. در دایکندی افغانستان، اسدالله پدر این نوزاد پسر می‌گوید سرانجام موفق شد نامی برای پسرش پیدا کند: دونالد ترامپ فرزند اسدالله

انتخاب نام در افغانستان مساله‌ای بسیار جنجالی است. تاکید خیلی از خانواده‌های سنتی بر این است که نام‌های اسلامی روی فرزندان گذاشته شود.

اسدالله پدر دونالد ترامپ افغان در گفت‌وگویی با ایران‌ اینترنشنال می‌گوید که همه توقع داشتند که نام این پسر اسلامی باشد و نام یکی از پیامبران الهی روی او گذاشته شود: «چون حق قانونی که والدین دارند این است که نام نیک را روی فرزندانشان بگذارند، ما هم زمانی که [نام دونالد ترامپ را روی پسرمان] گذاشتیم دلیلش این بود که معنی خوبی دارد و می تواند روی شکل‌گیری شخصیت پسرمان تاثیر بگذارد».



اسدالله می‌گوید که خیلی‌ها گفتند نامی که روی این پسر گذاشته شده «اسم کفری» است. همین بود که کم‌کم دوستان و نزدیکان و حتی اعضای خانواده اسدالله از او فاصله گرفتند و او خود را تنها احساس کرد.

او می‌گوید که بعدتر در نماز جمعه در مسجدی در دایکندی گفتند که باخبر شدیم کسی نام یک کافر را روی فرزندش گذاشته و این بود که تصمیم گرفت به کابل نقل مکان کند.

دونالد ترامپ افغانستان حالا یک سال و شش ماه سن دارد.

انتخاب نام در افغانستان همیشه از موضوعات بحث‌برانگیز بوده است. در زمان حضور نیروهای ارتش سرخ شوروی سابق در افغانستان، برخی از طرفداران دو حزب «خلق» و «پرچم» (شاخه‌های کمونیسم در افغانستان) نام‌هایی روی فرزندان خود گذاشتند که پیش از آن دردسرساز بود و بعدتر هم نوعی تابو شد. مثلا کسی اسم فرزندش را گذاشته بود فیدل (با الهام از نام فیدل کاسترو) یا فرد دیگری که تلاش کرده بود نام پسر نوجوانش را به نام خانوادگی یکی از رهبران کمونیست تغییر دهد.

در دوره‌های بعد هم نام‌هایی مثل اناملا، دادالله و... رواج زیادی پیدا کرد و هنوز هم خیلی‌ها صاحب نام‌هایی هستند که یا خودشان با آن مشکل دارند یا افرادی در جامعه پیدا می‌شوند که با نام آنها مشکل داشته باشند.

ترامپ‌دوستی در افغانستان



نام و نام‌گذاری و نام‌خواهی در افغانستان ماجراها و داستان‌های زیادی دارد، مانند تلاش برای کتمان نام زنان خانواده، نام‌گذاری های عجیب و غریب برای تمسخر رقیبان (از کوچه و بازار گرفته تا عرصه‌های سیاسی). از جمله این که حتی همین امروز هم افرادی در افغانستان هستند که نام خانوادگی ندارند. نام پدر شهرت بسیاری از افغان‌ها است و همین مساله سبب شده بسیاری نام و نام خانوادگی‌شان یکی باشد، مثل: احمد‌بابر بابر، شفیق شفیق، ثناالله ثنا.

اما واقعا چرا اسدالله تصمیم گرفت که نام دونالد ترامپ که از شخصیت‌های بسیار جنجالی و حساسیت‌برانگیز دنیای سیاست است را روی فرزندش، آن هم در جامعه پر‌التهابی مانند افغانستان بگذارد؟

دونالد ترامپ در اولین توییت سال ۲۰۱۸ میلادی، لحن بسیار تند و تحقیر‌آمیزی علیه پاکستان برگزید و پاکستان را به نحوی در حمایت از تروریسم و پناه دادن به مخالفان حکومت افغانستان مقصر دانست و تهدید کرد که کمک‌های آمریکا به اسلام‌آباد را قطع خواهد کرد.

این سبب شد که برخی از افغان‌های ملی‌گرا و میهن‌پرست، به طور ناگهانی عاشق ترامپ شوند و رفتار و عملکرد او را ستایش کنند.

در این میان گروهی از فعالان از ولایت لوگر در جنوب افغانستان، پول جمع کردند و مدال طلای شجاعت را به سفارت آمریکا تحویل دادند تا برای سپاس‌گذاری به دونالد ترامپ برسانند.

این مدال شجاعت حاوی پانزده گرم طلا بود و با ارزش ۴۵ هزار افغانی (حدود ۷۰۰ دلار آمریکایی) ساخته شده و روی آن متنی برای قدردانی از ترامپ حک شده بود.

اما آن طور که اسدالله پدر دونالد ترامپ کوچک می‌گوید ضدیت با پاکستان تنها دلیل علاقه او به رئیس جمهوری آمریکا نیست.

او می‌گوید که از اول علاقه زیادی به شخصیت دونالد ترامپ داشته و کتاب‌های او را از جمله کتاب «چگونه سرمایه‌دار شویم»، «راز موفقیت» و «چگونه بزرگ بیاندیشیم» را خوانده و مجذوب «شخصیت قاطع» آقای ترامپ شده است.

اسدالله می‌گوید رویای بزرگش این است که فرزندش راه دونالد ترامپ را پیش بگیرد و مثل او قدرتمند و فردی موفق و چهره‌ای جهانی شود.



ثبت‌نام «دونالد ترامپ» در افغانستان

همان قدر که نام‌گذاری در افغانستان جنجالی است، ثبت رسمی نام در شناسنامه و تغییر نام نیز کاری دشوار است.

پدر دونالد ترامپ افغان می‌گوید سه فرزند دارد و وقتی او و همسرش توافق کردند که نام یکی از فرزندان شان دونالد ترامپ باشد، رفتند تا برای بچه‌ها شناسنامه بگیرند.

به گفته اسدالله «وقتی به مرکز ثبت و احوال نفوس رفتیم گفتند شما اسمش را بنویسید، به ناحیه (اداره محلی) ببرید تایید کنید و بعد ما تذکره/شناسنامه می‌دهیم. وقتی تایید کردیم وکیل محل گفت نام دیگری پیدا نشد که این نام را انتخاب کردید؟»

در کشوری که برخی به دلیل حضور نظامی آمریکا و تبلیغات وسیع ضدآمریکایی گروه طالبان با آمریکایی‌ها ضدیت دارند، از تولد فرزندی به این نام چندان استقبال نمی‌شود.

اسدالله می‌گوید که با توضیحات زیاد توافق وکیل محله را گرفت و بعد به اداره صدور شناسنامه‌ برگشت. به گفته او، «واکنش های عجیب و غریب بود، نام بقیه بچه‌ها را نوشتند ولی نام پسرم را ننوشتند و گفتند ما نمی‌توانیم این نام را بخوانیم، من برایشان خواندم و گفتم این دونالد ترامپ است. بعد گفتند دو روز وقت نیاز داریم».

او پس از توضیحات زیاد و این که در افغانستان انتخاب نام مانع قانونی ندارد، موفق شد برای اولین بار در این کشور فرزندی را به نام دونالد ترامپ رسما به ثبت برساند.

اما حالا که مدتی از این حادثه گذشته، اسدالله نگران آینده فرزندش است. او می‌گوید که وقتی همسرش جمیله برای خرید بیرون می‌رود بچه‌های محل پشت سر او راه می‌افتند و صدا می‌زنند مادر ترامپ، و او را مسخره می‌کنند.

برای خانواده اسدالله این واکنش ها غیرمنتظره بود، به‌ویژه وقتی که این خبر در شبکه‌های اجتماعی بازتابی وسیع پیدا کرد و واکنش های مختلفی به همراه داشت.

ناامنی، فرار افغان‌ها و تکاپوی دونالد ترامپ‌ها



اسدالله می‌گوید اگر امکان این را داشت که نامش را خودش انتخاب کند، نام یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخی را روی خود می‌گذاشت تا بر شکل‌گیری شخصیت او تاثیرگذار باشد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در ماه‌های اخیر عملیات ضدطالبان را در نقاط مختلف افغانستان شدت بخشیده است. عملیات شبانه و حملات هوایی که در گذشته متوقف شده بود در زمان دونالد ترامپ از سر گرفته شده و او علاوه بر این به فرمانده کل نیروهای آمریکایی در کابل گفته است که سربازانش برای مبارزه با تروریسم اختیارات تام محلی دارند.

چنین تحولی شاید برخی را خوشحال کند اما همانگونه که دونالد ترامپ دایکندی با مخالفت‌ها و چالش‌هایی در آینده رو به رو است، دونالد ترامپ آمریکا نیز مخالفان سرسختی در افغانستان دارد. حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان از مخالفان سرسخت عملیات نظامی آمریکا در این کشور است و برخی از تصمیمات ترامپ برای رهبرانی مثل او در افغانستان قابل‌تحمل نیست.

اما اسدالله خوشحال است که این نام را روی فرزندش گذاشته و به آینده امیدوار است، آن هم در کشوری که ناامنی و عدم اطمینان به آینده سبب شده حتی برخی به کنایه بگویند: وضع این قدر خراب است که اسمم را هم به یاد نمی‌آورم.

 

 

کاوون خموش/ خبرنگار ایران‌اینترنشنال
خبرنگار ایران‌اینترنشنال
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More