شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دونالد ترامپ فرمان اجرایی بازنگری نظارت بر رسانه‌های اجتماعی را امضا کرد

 

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، روز پنج‌شنبه یک فرمان اجرایی را امضا کرد که هدف آن محدودسازی «قدرت بی‌حدوحصر» رسانه‌‌های اجتماعی بزرگ همچون توییتر است.

این فرمان در حالی به امضا رسید که در روزهای اخیر توییتر با «احیانا گمراه کننده» خواندن برخی پست‌های ترامپ، برای اولین بار اقدام به راستی آزمایی از دو توییت رییس‌جمهوری آمریکا کرده بود.

ترامپ هنگام امضاء کردن این فرمان در دفتر خود گفت این اقدام با هدف «دفاع از آزادی بیان در برابر یکی از جدی‌ترین خطراتی که در تاریخ آمریکا با آن مواجه شده» صورت می‌گیرد.

او افزود: «تعداد معدودی رسانه‌های اجتماعی انحصاری بخش وسیعی از ارتباطات در سطوح عمومی و خصوصی در آمریکا را در کنترل خود درآورده‌اند. آنها در سانسور، محدودسازی، ویرایش، شکل‌دهی، پنهان‌سازی و تغییر تقریبا همه شکلی از ارتباطات بین شهروندان و مخاطبان قدرت نامحدودی دارند.»

توییتر روز سه‌شنبه برای اولین بار به دو توییت‌ ترامپ لینک «راستی‌آزمایی» اضافه کرد تا کاربران بتوانند به مجموعه مقاله‌های جدیدی که در نقد اظهارات ترامپ نوشته شده نیز دسترسی پیدا کنند.

این اقدام توییتر که پیش‌بینی می‌شد به تنش در روابط کاخ سفید و سیلیکون‌ولی بیانجامد در پاسخ به آن دسته انتقاداتی از توییتر صورت گرفت که می‌گویند این رسانه اجتماعی نسبت به اظهار نظرهای بی‌اساس رهبران کشورها بی‌تفاوت است.

به گزارس سی ان ان فرمان اجرایی جدید ترامپ قصد دارد با تفسیر دوباره یک قانون مربوط به سال ۱۹۹۶ که وب‌سایت‌ها و شرکت‌های فن‌آوری را تا حد زیادی از پیگرد قانونی مصون می‌دارد، قدرت رسانه‌های اجتماعی بزرگ را محدود کند.

ترامپ در سخنانش این احتمال را پذیرفت که رسانه‌های اجتماعی از او شکایت می‌کنند، اما ابراز امیدواری کرد روند حقوقی این طرح موفق باشد.

یکی از مواردی که فرمان اجرایی ترامپ قرار است آن را تغییر دهد بخش ۲۳۰ قانون ارتباطات است که به وب‌سایت‌ها مصونیت‌های قانونی فراوانی در تعدیل مطالب خود می‌دهد. به گفته سی ان ان برخی از کارشناسان حقوقی این بخش از قانون را یکی از ریشه‌های شکل‌گیری اینترنت می‌دانند.  

فرمان اجرایی ترامپ رسانه‌‌های اجتماعی را به توسل به «توجیهات غیرمنطقی» برای سانسور سخنان آمریکایی‌ها متهم کرده است. ترامپ همچنین گوگل را به کمک به دولت چین در نظارت بر مردمش، توییتر را به انتشار تبلیغات دولت چین و فیسبوک را به بهره‌گیری مالی از تبلیغات برای چین متهم کرد.

در واکنش به فرمان ترامپ، کمیسیون فدرال ارتباطات، نهاد ناظر بر رسانه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتال  آمریکا، در بیانیه‌ای نوشت: «این روش کارگر نیست. رسانه‌های اجتماعی می‌توانند باعث سردرگمی شوند. اما صدور یک فرمان اجرایی که به موجب آن کمیسیون ارتباطات به پلیس سخنرانی‌های رییس‌جمهوری تبدیل شود جواب مساله نیست.»

بر اساس فرمان اجرایی ترامپ، وزارت بازرگانی آمریکا از کمیسیون ارتباطات فدرال می‌خواهد مقررات جدیدی را تهیه کند که مشخص کند شرکت‌ها در چه زمانی اصل حسن نیت را نقض می‌کنند. به گفته کارشناسان سی ان ان، این اقدام باعث می‌شود شکایت از رسانه‌‌های اجتماعی راحت‌تر شود.

 این فرمان از وزارت دادگستری می‌خواهد تا اتهاماتی را که در مورد «سرکوب صدای محافظه‌کاران» مطرح شده پیگیری کند.

بنابر این فرمان  همچنین نهادهای فدرال از ارائه تبلیغات به رسانه‌های اجتماعی که اصل حسن نیت تحت بخش ۲۳۰ قانون ارتباطات را نقض کرده‌اند خودداری کنند.

ترامپ روز پنج‌شنبه در توییتی نوشت: «بسیار مسخره است که توییتر سعی دارد ثابت کند رای‌گیری پستی به تقلب منجر نمی‌شود. خیلی احمقانه است، مثال‌ها و مواردش همه جا هست. روند انتخابات ما به شدت ناسالم و مایه خنده همه جهان خواهد شد.»

همچنین کیلی مک‌اننی، سخنگوی کاخ سفید، در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: «زمان آن رسیده که از توییتر و سایر رسانه‌هایی که محافظه‌کاران از جمله رییس جمهوری [دونالد] ترامپ را هدف نظرات تعصب‌آمیز خود قرار داده‌اند، راستی آزمایی شود.»

او افزود: «توییتر و فیسبوک هر دو هزینه تبلیغاتی را دریافت کرده‌اند که اطلاعات نادرستی در مورد زندانی کردن دسته‌جمعی اقلیت‌های مذهبی در چین منتشر می‌کند. توییتر به مقامات چینی اجازه داده است تا از این  رسانه اجتماعی برای انتشار اخبار نادرست در مورد بیماری کرونا، تضعیف جنبش دموکراسی خواهی در هنگ‌کنگ و بسیاری موارد دیگر اقدام کنند.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More