شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دو حمله راکتی به منطقه سبز بغداد در کمتر از چند ساعت

منطقه سبز بغداد، محل استقرار ساختمان‌های دولتی و شماری از سفارتخانه‌ها از جمله سفارت آمریکا ، در شامگاه پنج‌شنبه و بامداد جمعه در کمتر از چند ساعت دوبار هدف حملات راکتی قرار گرفت و در مجموع چهار راکت کاتیوشا به این منطقه و مناطق مجاور آن اصابت کرد.

ابتدا منابع عراقی شامگاه پنج‌شنبه ششم شهریورماه از اصابت یک راکت به اطراف منطقه سبز بغداد خبر دادند و تلویزیون دولتی عراق از قول یک مقام امنیتی حمله راکتی به منطقه سبز بغداد را تایید کرد.

این مقام امنیتی گفت که در جریان این حمله یک راکت کاتیوشا به منطقه جادریه در مجاورت منطقه سبز اصابت کرد ولی خسارتی در پی نداشت. تلویزیون دولتی عراق اشاره کرد که جزییات بیشتری از این حمله اعلام نشده است.

ساعاتی پس از حمله اول، منابع عراقی در بامداد جمعه هفتم شهریور ماه از دومین حمله راکتی به منطقه سبز بغداد به فاصله چند ساعت خبر دادند.

منابع عراقی گفتند که در حمله دوم سه راکت کاتیوشا به یک میدان خالی در منطقه سبز بغداد اصابت کرده است. به گفته نیروهای امنیتی عراقی، این راکت‌ها از منطقه البیجیه در شرق بغداد به سوی منطقه سبز بغداد شلیک شدند.

تلویزیون دولتی عراق با انتشار تصاویری از راکت‌ها و راکت‌اندازهای توقیف شده، از قول مقام‌های امنیتی این کشور اعلام کردند که این راکت‌ها در منطقه البیجیه بغداد کشف و توقیف شده است.

هم‌زمان دستگاه امنیتی عراق اعلام کرد که روز پنج‌شنبه نقشه انجام یک عملیات تروریستی در منطقه روصفا در بغداد را پیش از اجرا شناسایی و خنثی کرده است. جزییات این عملیات تروریستی خنثی شده و ارتباط احتمالی آن با حمله به منطقه سبز، تاکنون اعلام نشده است.

با دو حمله پیاپی شامگاه و بامداد جمعه، شمار حملات به منطقه سبز بغداد در یک هفته به سه حمله رسید. ۱۰ روز قبل نیز ارتش عراق در بیانیه‌ای، از برخورد چهار راکت به منطقه سبز بغداد خبر داده بود.

حملات راکتی به منطقه سبز بغداد که سفارت آمریکا و نمایندگی‌های بسیاری از کشورها در آن قرار دارد در هفته‌های اخیر شدت گرفته و بارها تکرار شده است. منابع عراقی و آمریکایی این حملات را به شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران نسبت می‌دهد.

این حملات در پی کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، افزایش یافته است.

سال گذشته تنش‌هایی که در نهایت به کشته شدن سلیمانی منجر شد با حملات راکتی در اواخر آذر ماه ۹۸ به پایگاه عین‌الاسد که منجر به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی بود آغاز شد، پس از آن ارتش آمریکا مواضع کتائب حزب‌الله را در حملاتی تلافی‌جویانه بمباران کرد و این شبه‌نظامیان نیز در حمله به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد دروازه ورودی آن را به آتش کشیدند. پس از این رخدادها بود که ارتش آمریکا در نخستین ساعات بامداد ۱۳ دی‌ماه ۹۸ سلیمانی و ابومهدی مهندس را هدف قرار داد.

یک روز قبل از حملات راکتی شامگاه پنج‌شنبه ششم و جمعه هفتم شهریورماه به منطقه سبز بغداد مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، گفت گروه‌هایی که فکر می‌کنند فراتر از قانون هستند به زودی با اقدامی قاطع مواجه خواهند شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More