شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رأی‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل درباره قدس در سایه «تهدید» آمریکا

 

مجمع عمومی سازمان ملل، تا ساعاتی دیگر، نشست اضطراری خود را جهت رأی‌گیری پیرامون محکومیت موضع آمریکا در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، آغاز خواهد کرد.

به گزارش اسکای‌نیوز عربی، رأی در مجمع عمومی درباره مخالفت با مواضع یک جانبه آمریکا پیرامون قدس درحالی قرار است انجام شود که واشگتن طی ساعات گذشته، دو بار تهدید کرده کشورهایی که بر خلاف نظر آمریکا رأی دهند، تنبیه خواهد کرد.

نخست نیکی هیلی نماینده آمریکا در توئیتری تهدید کرد که واشنگتن اسامی کشورهای مخالف آمریکا را به خاطر خواهد سپرد.

ساعاتی پس از هیلی، ترامپ در پیامی تلویزیونی در واکنش به احتمال رأی دادن کشورها علیه موضع وی درباره بیت‌المقدس گفت:« آنها میلیون‌ها و شاید میلیاردها دلار کمک مالی از ما می‌گیرند، بگذارید علیه ما رای بدهند. کلی صرفه‌جویی خواهیم کرد. برایمان مهم نیست. اما دیگر آن طور نیست که بتوانند علیه ما رای بدهند و بعد هم صدها میلیون دلار بهشان بدهیم.»

از سوی دیگر، ریاض مالک، وزیر امور خارجه دولت خودگران فلسطین، تهدید آمریکا علیه کشورهای مجمع عمومی سازمان ملل را محکوم کرد.

بعضی تحلیلگران پیش بینی می‌کنند که برخی کشورها، به دلیل بیم از آمریکا، به پیش‌نویس کشورهای عربی و اسلامی در مجمع عمومی سازمان ملل، رأی ممتنع بدهند.

پیش نویس ارائه شده به مجمع عمومی سازمان ملل، همانی است که مصر به شورای امنیت پیشنهاد کرده بود که بر خلاف استقبال ۱۴ عضو دائم و موقت این شورا، با وتوی آمریکا روبرو شد.

در پیش‌نویس یک صفحه‌ای مصر آمده بود که «هر گونه تصمیم و اقدامی که منجر به تغییر هویت یا ترکیب جمعیتی بیت‌المقدس شود، فاقد ارزش و اعتبار است و باید مطابق قطعنامه‌های شورای امنیت به حالت اول بازگردد».  

نتایج قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل بر خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت، بار حقوقی و الزامی برای کشورها ندارد.  

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More