شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رابرت مالی با خانواده‌های شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران دیدار کرد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از نشست رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، با خانواده‌های کسانی خبر داد که در ایران ناپدید شده یا به صورت غیر عادلانه در بازداشت به سر می‌برند و تاکید کرد دولت بایدن تا آزادی همه این افراد به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد.

پیش از این دیدار  خانواده باقر و سیامک نمازی، پدر و پسر ایرانی‌آمریکایی که در تهران بازداشت شده‌اند، از دولت جو بایدن خواسته بودند تا آزادی این دو شهروند آمریکایی را پیش‌شرط هرگونه توافق با جمهوری اسلامی قرار دهد.

باقر نمازی، از مقام‌های سابق یونیسف، که سال ۹۵ برای پی‌گیری وضعیت فرزندش به ایران رفته بود، بازداشت شد. فرزند او، سیامک نمازی، در مهرماه سال ۱۳۹۴ در جریان سفری به ایران بازداشت شده بود.

این دو شهروند ایرانی-آمریکایی به اتهام جاسوسی و همکاری با دولت آمریکا به ده سال زندان محکوم شدند، اما خود آنها این اتهام را رد کرده‌اند.

یکی دیگر از شهروندان آمریکایی در زندان ایران، مراد طاهباز، کنشگر محیط زیست ایرانی-آمریکایی است که از سال ۲۰۱۸ در ایران بازداشت و به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

رابرت لوینسون، شهروند آمریکایی مفقود شده در ایران، از دیگر شهروندانی هستند که واشینگتن به دنبال بازگرداندن آنها به ایالات متحده است.

در خرداد ماه، بود که در پی مذاکراتی که با میانجی‌گری سوییس برگزار شد، جمهوری اسلامی مایکل وایت کهنه‌سرباز نیروی دریایی آمریکا را آزاد کرد. این شهروند آمریکایی در ژانویه ۲۰۱۹ در شهر مشهد به اتهام توهین به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به دو سال حبس، و به اتهام انتشار عکس خصوصی در شبکه‌های اجتماعی به ده سال زندان محکوم شد.

به گفته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، همزمان با آزادی مایکل وایت، مجید طاهری پزشک ایرانی‌آمریکایی متهم به نقض تحریم‌ها نیز در آمریکا آزاد شده  است. ظریف تاکید کرد که  این اتفاق می‌تواند برای همه زندانیان رخ دهد.

سال گذشته نیز ایران ژائو وانگ، شهروند آمریكایی را که به اتهام جاسوسی در زندان ایران بود، آزاد کرد؛ آمریکا نیز در مقابل مسعود سلیمانی، استاد ایرانی متهم به نقض تحریم‌ها، را به ایران بازگرداند.

ماه گذشته، پنجاه و هشت کشور جهان در بیانیه غیر الزام آوری که به ابتکار وزارت خارجه کانادا تهیه شده دستگیری اتباع خارجی را به عنوان اهرم فشار دیپلماتیک غیر قابل قبول خواندند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More