شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

راهپیمایی مخالفان حکومت نظامیان در سودان به خشونت کشیده شد

 

ده‌ها هزار نفر از معترضان سودانی روز یکشنبه ۹ تیر، با تظاهرات در خارطوم پایتخت سودان، بار دیگر خواستار واگذاری قدرت به غیرنظامیان در این کشور شدند.

پلیس سودان برای متفرق کردن تظاهرکنندگان و جلوگیری از خشونت‌های بیشتر، از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

تظاهرات امروز بزرگترین تظاهرات مخالفان حکومت سودان از ابتدای ماه میلادی جاری ارزیابی شده است.

ائتلاف گروه‌های اپوزیسیون در سودان هزاران تظاهرکننده در خارطوم را به راهپیمایی به سمت کاخ ریاست جمهوری این کشور فراخواندند.

انجمن شاغلان سودان (تجمع المهنيين السودانيين)، یکی از گروه‌های کلیدی مخالفان ژنرال‌های حاکم در سودان، با انتشار بیانیه‌ای در صفحه توئیتر نوشت: «ما از مردم انقلابی پایتخت می‌خواهیم که به سمت کاخ ریاست جمهوری بروند تا عدالت درباره شهدا اجرا شود و قدرت فورا و بدون شرط به غیرنظامیان تسلیم شود.»

از زمان برکناری عمر البشیر، رییس جمهوری پیشین سودان از سوی ارتش این کشور در ماه آوریل، کاخ ریاست جمهوری سودان به مقر فرماندهی شورای نظامی انتقالی تبدیل شده است.

پیش از تظاهرات امروز، چندین کشور و سازمان غیردولتی، با توجه به تظاهرات خونبار چند هفته گذشته در سودان، طرفین را به خویشتن‌داری دعوت کردند.

سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای از شورای نظامی انتقالی خواست امنیت تظاهرکنندگان تامین شود. این سازمان گفت «استفاده بی‌مورد از نیروی غیرضروری و مرگبار» همانند اوایل ماه جاری نباید تکرار شود.

اتحادیه اروپا نیز روز جمعه، ضمن تاکید بر حق مردم به اعتراض جهت ابراز عقیده از تلاش‌های اتحاده آفریقا و اتیوپی برای میانجیگری در سودان حمایت کرد.

اما نیروهای امنیتی سودان شنبه شب به دفتر انجمن متخصصان سودان که نهاد اصلی معترض در کشور است یورش بردند. این انجمن در بیانیه‌ای «رفتار سرکوب‌گرانه» نیروهای امنیتی را محکوم و بر برگزاری «تظاهرات میلیونی» تاکید کرد.

در همین حال، شورای نظامی انتقالی در بیانیه‌ای اعلام کرد «نیروهای آزادی و تغییر» مسئول «هرگونه آسیب به شهروندان یا نهادهای دولتی» خواهند بود.

گفتگوها بینی شورای نظامی انتقالی و جنبش اعتراضی سودان علیرغم پادرمیانی اتحادیه آفریقا و نخست‌وزیر اتیوپی در تاریخ سوم ژوئن بدون نتیجه پایان یافت.

راه‌پیمایی امروز همچنین مصادف با سی‌امین سالگرد کودتای علیه آخرین دولت منتخب سودان در سال ۱۹۸۹ و به قدرت رسیدن البشیر است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More