شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روز جهانی زنان روستایی با پیام توانمندسازی و برابری جنسیتی

 

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در پیامی به مناسبت روز بین‌المللی زنان روستایی از همه کشورها درخواست کرد برخورداری کامل زنان و دختران روستایی از حقوق بشر را تضمین کنند.

روز جهانی زنان روستایی امسال با محوریت «زیرساخت پایدار، خدمات و محافظت اجتماعی برای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان و دختران روستایی» برگزار شده است.

به گفته گوترش  حقوق زنان روستایی شامل حق مالکیت زمین و امنیت برخورداری از آن، تغذیه و غذای کافی، حق برخورداری از زندگی عاری از هرگونه خشونت، تبعیض و اعمال مضر، برخورداری از بالاترین استاندارد سلامتی شامل سلامت جنسی و بهداشت باروری و همچنین آموزش ارزان و در دسترس در تمام طول عمر است.

او در ادامه گفت: «توانمندسازی زنان و دختران روستایی امری ضروری برای ساختن آینده‌ای موفق، عادلانه و صلح‌آمیز برای همه در سیاره‌ای سالم به شمار می‌آید.»

سازمان ملل می‌گوید زنان و دختران در مناطق روستایی از دسترسی برابر به امکاناتی از جمله حمل و نقل عمومی، تسهیلات بهداشتی و امکانات آموزشی برخوردار نیستند.

وبسایت سازمان ملل در مطلبی به مناسبت ۲۳ مهرماه که روز بین‌المللی زنان روستایی نامگذاری شده است، نوشته بخش عمده‌ای از کار این زنان و دختران دیده نمی‌شود و برای آن دستمزدی دریافت نمی‌کنند.

در این مطلب آمده است با وجود اینمه زنان کشاورز می توانند به اندازه مردان مولد و سازنده باشند، با این حال در دسترسی به زمین، اعتبار، منابع کشاورزی و بازار توانایی کمتری دارند و برای محصولاتشان پول کمتری دریافت می‌کنند.

سازمان ملل می‌گوید زنان و دختران روستایی نقش بسیار مهمی در حفاظت از پایداری خانواده‌ها و جوامع روستایی ایفا می‌کنند و تاثیر حايز اهمیتی در تولید محصولات کشاورزی، تامین امنیت غذایی و مدیریت زمین و منابع طبیعی دارند.

این در حالی است که این زنان و دختران از فقر چندوجهی رنج می‌برند و به دلیل وجود موانع ساختاری و هنجارهای اجتماعی تبعیض آمیز توانایی تصمیم‌گیری و مشارکت سیاسی‌شان محدود است.

به گفته این نهاد بین‌المللی، تاثیر تغییرات آب و هوایی بر دسترسی به منابع تولیدی و طبیعی، نابرابری‌های جنسیتی موجود در مناطق روستایی را تشدید کرده است.

روایتی از زندگی «بی‌بی»، زنی روستایی از لاشک، مازندران
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More