شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روز دوم عملیات ترکیه در عفرین؛ شورای امنیت دوشنبه، نشستی در این مورد برگزار می‌کند

 

شورای امنیت سازمان ملل قرار است در پی درخواست فرانسه برای بررسی عملیات نظامی ترکیه در عفرین سوریه، فردا نشستی برگزار کند.

به گزارش رویترز، روز یکشنبه یکم بهمن، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه فردا قرار است موضوع عملیات ترکیه در سوریه را مورد بررسی قرار دهد.

دولت ترکیه گفته که سفیران پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل را قبل از شروع این عملیات از انجام آن آگاه کرده‌است.

 

۱۷:۱۰ 

     ایران خواستار پایان عملیات ترکیه در عفرین شد

    به گزارش تسنیم، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام نگرانی ایران از عملیات نظامی ترکیه در عفرین سوریه گفت که جمهوری اسلامی ایران امیدوار است این عملیات فورا پایان یابد.

    به گزارش رویترز، روز یکشنبه یک بهمن، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در تماسی تلفنی بتا همتای آمریکایی خود رکس تیلرسون موضوع عملیات نظامی ترکیه در غفرین را مورد بحث قرار داد. وزیر امور خارجه روسیه موجبات نگرانی کشور متبوعش را از این عملیات به اطلاع تیلرسون رسانده‌است.  

    • ۱۶:۱۰

    فرانسه خواستار نشست فوری شورای امنیت درباره دخالت نظامی ترکیه در عفرین شد

    فرانسه خواستار نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل در خصوص دخالت نظامی ترکیه در عفرین سوریه شد.
    به گزارش  وبسایت«واشنگتن پست»،  روز یکشنبه یکم بهمن، ژان لو دریان، وزیر  امور خارجه فرانسه در یک پیام توییتری ضمن اشاره به سه نقطه بحرانی سوریه شامل غوطه، ادلب و عفرین، از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا در خصوص دخالت نظامی ترکیه در استان عفرین سوریه یک نشست فوری برگزار شود. وزیر خارجه فرانسه همچنین اعلام کرد که در  دیدار با همتای ترکیه‌ای خود در این خصوص رایزنی کرده‌است.

     

     

    همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه، امروز یکشنبه ، وزیر دفاع فرانسه نیز در شدیدترین هشدار از نوع خود از جانب یک قدرت غربی، به ترکیه در خصوص عملیات این کشور در عفرین گفت که این عملیات به کمپین مبارزه با داعش صدمه جدی خواهد زد.

    فلورنس پارلی، وزیر دفاع فرانسه، از ترکیه خواست تا عملیات را فورا متوقف کند چرا که کمک یگان‌های مدافع خلق به ائتلاف بین‌المللی علیه داعش حیاتی است.

    وزیر دفاع روسیه نیز عقب‌کشیدن نیروهای روسی از عفرین را تایید و گفت که هدف از این کار جلوگیری از درگیری ناخواسته در این منطقه است.

    همچنین وبسایت «الاهرام» مصر، روز یکشنبه یک بهمن، خبر داد که وزارت خارجه مصر نیز طی بیانیه‌ای ضمن اعلام اینکه هدف از عملیات نظامی ترکیه در عفرین سوریه مشخص نیست، این عملیات را رد و محکوم کرد. وزیر خارجه مصر در این بیانیه می‌گوید که عملیات ترکیه در عفرین تلاش‌ها برای پیشبرد روند صلح سوریه را زیر سئوال خواهد کرد.

    • ۱۵:۳۰ 

    شبه‌نظامیان کرد سوریه می‌گویند حملات هوایی ارتش ترکیه به استان عفرین تاکنون ۱۰ نفر کشته و ۱۷ تن زخمی برجای گذاشته‌است. به گزارش خبرگزاری «انها» متعلق به نیروهای کرد سوری، ۷ تن از کشته‌شدگان غیرنظامی شامل یک کودک خردسال بوده‌اند.
    «حزب اتحاد دمکراتیک» نیز آمار کشته‌شدگان این حملات را ۲۵ نفر عنوان کرده است. ارتش ترکیه اما می‌گوید کشته‌شدگان و زخمی‌ها از اعضای به گفته این بیانیه «گروه‌های تروریستی» بوده‌اند.

    از طرفی دیگر، به گزارش رویترز، ارتش ترکیه در بیانیه‌ای روز یکشنبه یکم بهمن، اعلام کرد که در جریان گلوله‌باران و بمباران‌ها ، مواضع کرد سوری در عفرین، تاکنون ۱۵۳ نقطه مورد حمله واقع شده‌اند. به گفته بیانیه ارتش ترکیه، نقاط مورد حمله قرارگرفته شامل سرپناه‌ها، مخفی‌گاه‌ها و نیز انبار سلاح ومهمات بوده که مورد استفاده نیروهای مسلح کرد سوری موسوم به یگان‌های مدافع خلق بوده‌اند.

    • ۱۱:۳۰
    • شلیک چهار موشک از سوریه به خاک ترکیه

    خبرگزاری رویترز، روز یکشنبه یکم بهمن‌ماه، به نقل از رسانه‌های ترکیه، از سقوط چهار موشک در شهرک مرزی کلس در جنوب این کشور خبر داد.  

    به گزارش خبرگزاری آناتولی، سقوط این چهار موشک تنها به ساختمان‌های شهرک  کلس آسیب رسانده است.  

    بر اساس این گزارش، سه موشک بر روی دو منزل سقوط کردند و موشک چهارم در زمینی خالی در مرکز شهر سقوط کرد اما هیچ تلفات جانی در پی نداشته است.

    آناتولی بدون توضیحات بیشتری گفته که نیروهای ارتش ترکیه به پرتاب این موشک‌ها، پاسخ دادند.

     

    • ۱۱:۰۰

    خبرگزاری آناتولی روز یکشنبه یکم بهمن ماه گزارش داد که نیروهای «ارتش آزاد سوریه» وارد عفرین شده و عملیات گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند.

    تلویزیون «روسیا الیوم» نیز پیش از آن، به نقل از فعالان سوری و شبکه‌های اجتماعی، گزارش داده بود که «ارتش آزاد سوریه» نیروهایی را به‌سمت عفرین اعزام کرده است.

    به گزارش آناتولی، «ارتش آزاد سوریه» که از حمایت نیروهای نظامی ترکیه برخودار است، به پیشروی خود در داخل شهر عفرین در حومه‌ی استان حلب ادامه می‌دهد.

    نورالدین جانیکلی، وزیر دفاع ترکیه، روز شنبه در آغاز عملیات «شاخه زیتون» گفته بود که «ارتش آزاد سوریه» که از نیروهای مخالف بشار اسد است، ارتش ترکیه را در حمله علیه «یگان‌های مدافع خلق» همراهی خواهد کرد.

    همراهی ارتش آزاد سوریه با نیروهای ارتش ترکیه

     

    • ۱۰:۲۰     ارتش ترکیه با ده‌ها تانک به‌سمت عفرین حرکت کرد

    تلویزیون الحدث، بامداد یک‌شنبه یکم بهمن‌ماه، گزارش داد که نیروهای ارتش ترکیه، به‌همراه ده‌ها تانک، جهت زمینه‌سازی برای حمله‌ی زمینی به مواضع «یگان‌های مدافع خلق» در عفرین سوریه، از گذرگاه باب‌الهوا، به‌سمت شهرک اعزاز در آن کشور، حرکت کردند.

    ارتش ترکیه روز شنبه، عملیاتی نظامی را با عنوان «شاخه زیتون»، برای مقابله با نیروهای کُرد «یگان‌های مدافع خلق» در سوریه آغاز کرده است.

    رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور‌ی ترکیه، روز شنبه ۳۰ دی‌ماه اعلام کرد که عملیات عفرین «عملاً» آغاز شده است و افزود که این عملیات شهر منبج که در اختیار کردها قرار دارد و همچنین مناطقی دیگر تا مرز عراق را دربرخواهد گرفت.

    به گزارش تلویزیون الحدث، بینالی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه، گفته است که نیروی زمینی ترکیه، روز یک‌شنبه، اقدامات ضروری را در منطقه‌ی عفرین، با درنظر گرفتن تحولات منطقه، انجام خواهد داد.

    ییلدریم که با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، ساعاتی پس‌از انجام عملیات نظامی هوایی علیه نیروهای کُرد سوریه که از حمایت آمریکا برخودارند، گفت: «جنگنده‌های ما تمامی اهداف مورد نظر را منهدم کردند».

    از سوی دیگر، حلوصی آکار، رئیس ستاد ارتش ترکیه گفت:« عملیات شاخه زیتون، تنها تروریست‌ها، پناهگاه‌ها و تجهیزات نظامی آن‌ها را هدف قرار می‌دهد».

    اسماعیل قهرمان، رئیس پارلمان ترکیه نیز گفته که تنها هدف عملیات «شاخه زیتون»، از بین بردن گروه‌هایی است که به گفته‌ی او، «گروه‌هایی تروریستی»‌اند.

    ترکیه گفته که دولت سوریه را در جریان عملیات «شاخه زیتون» قرار داده است؛ اما حکومت بشار اسد می‌گوید که هیچ اطلاعی از آن عملیات نظامی ندارد. دولت سوریه این عملیات را «تجاوز وحشیانه» علیه سوریه خوانده است.

    «یگان‌های مدافع خلق»، ساعاتی پس از این حملات هوایی، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان بمباران جنگنده‌های ترکیه، ۱۰ نفر ازجمله هفت غیرنظامی کشته و ۱۳ شهروند غیرنظامی، زخمی شده‌اند.

    ترکیه، «یگان‌های مدافع خلق» سوریه را شاخه‌ای از حزب کارگران ترکیه (پ‌ک‌ک) می‌داند و آن‌ها را تروریست می‌خواند. این درحالی‌است که این نیروها، متحد آمریکا در سوریه به‌شمار می‌روند و در مبارزه با داعش، همکاری‌های تنگاتنگی داشته‌اند.

     

    تازه چه خبر؟
    گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
    طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
    حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
    پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
    ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More