شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روسیه پیش‌نویس قطع‌نامه علیه ایران را وتو کرد

 

روسیه پیش‌نویس قطع‌نامه پیشنهادی بریتانیا مبنی بر اعمال فشار بیشتر بر ایران در پی ارسال سلاح به یمن را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد.

پیش‌نویس قطع‌نامه پیشنهادی بریتانیا روز دوشنبه ۷ اسفندماه در شورای امنیت، ۱۱ رای آورد که با وتوی روسیه تصویب نشد.

همچنین پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه به منظور تمدید تحریم‌های تسلیحاتی یمن تا فوریه ۲۰۱۹ با ۱۵ رای اعضای شورای امنیت به تصویب رسید.

این قطع‌نامه همچنین ماموریت کارگروه کارشناسان مستقل در یمن را برای یکسال دیگر تمدید می‌کند.

پیش‌نویس قطع‌نامه محکومیت ایران، نخست ازسوی دولت بریتانیا در مشورت با واشنگتن تهیه شده بود و در آن، از سازمان ملل خواسته شده بود تا دولت ایران را به‌خاطر نقض تحریم‌های تسلیحاتی علیه یمن محکوم کند.

نسخه بازنویسی‌شده این قطع‌نامه، موضوع محکومیت را کنار گذاشت و تنها از سازمان ملل ‌خواست که اعلام کند بازرسان آن، شاهد نقض تحریم تسلیحاتی یمن از سوی ایران بوده‌اند.

معاون نماینده انگلیس در ابتدای جلسه سازمان ملل اعلام کرد ایران برخی از بندهای قطع‌نامه ۲۲۱۶ شورای امنیت را نقض کرده که نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل این ادعا را رد کرد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت ایران به یمن ارسال سلاح ندارد و ادعاهای مطرح شده فرافکنی است.

خبرگزاری رویترز پیش‌نویس قطع‌نامه پیشنهادی بریتانیا را شکستی برای سیاست خارجی آمریکا دانسته که در ماه‌های گذشته تلاش می‌کرد ایران به‌دلیل نقش آفرینی در یمن و ارسال سلاح به حوثی‌ها محکوم شود.

روسیه اما گفته بود هر قطعنامه‌ای که در مورد یمن صادر شود نباید نام کشور دیگری از جمله ایران را در خود داشته باشد.

قاسمی اعلام کرد سلاح‌هایی که علیه مردم یمن مورد استفاده قرار گرفته انگلیسی و آمریکایی بودند و از سوی این دو کشور در اختیار عربستان سعودی قرار گرفته‌اند تا از آنها علیه مردم یمن استفاده شود.

جنگ داخلی یمن صحنه جنگ نیابتی بین ایران و عربستان سعودی است.

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی که سه سال پیش  شکل گرفت، از نیروهای دولت قانونی یمن در مقابله با حوثی‌های حمایت می‌کند.

ایران هم گرچه رسماً اعلام کرده در مناقشه یمن طرفدار حوثی های شیعه مذهب است اما همواره اتهامات در مورد تجهیز تسلیحاتی این گروه را رد کرده است. عربستان اما می گوید با موشک‌هایی که ایران به حوثی‌ها داده مورد حمله قرار گرفته است.

جنگ داخلی یمن به کشته شدن هزاران نفر و آواره شدن میلیون‌ها یمنی منجر شده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More