شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رویارویی خیابانی حامیان مادورو و گوآیدو

 

در  هرج و مرج ناشی از قطع طولانی برق در ونزوئلا، نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری، و خوان گوآیدو، رهبر مخالفان، از طرفداران خود خواستند در کاراکاس، پایتخت کشور، و دیگر شهرها به خیابان بیایند.

گوآیدو، رییس جمهوری خودخوانده ونزوئلا، در توییتی نوشت: «از مردم ونزوئلا درخواست می‌کنم با حضور در خیابان‌ها با صدای بلند حرف خود را به حکومت غاصب، فاسد و بی‌عرضه‌ای که کشورمان را در تاریکی فرو برد بیان کنند.»

او اضافه کرد: «به خیابان‌ها بر می‌گردیم و تا احقاق هدفمان از آنجا نمی‌رویم.»

گوآیدو، که ریاست مجلس ملی ونزوئلا را هم عهده‌دار است، تاکنون از سوی بیش از ۵۰کشور به‌عنوان رییس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته شده است.

گوآیدو، این جوان ۳۵ ساله، به دنبال برکناری مادورو از قدرت و برگزاری انتخابات مجدد است. به عقیده او، پیروزی دوباره مادورو در انتخابات سال گذشته غیرقانونی بوده است.

نیروهای پلیس ونزوئلا در اماکنی که قرار است حامیان گوآیدو جمع شوند، مستقر شده‌اند.

نمایندگان مخالف در مجلس بازداشت شبانه سه نفر را هنگام آماده‌سازی محل تظاهرات محکوم کردند.

مادورو از طرفداران خود خواسته علیه «امپریالیسم» اعتراض کنند.

او در توییتی نوشت:«امپراتوری آمریکا بار دیگر آگاهی و عزم مردم ونزوئلا را دست‌کم گرفته است. مطمئن باشند که هر تلاشی از سوی امپراتور برای تجاوز با پاسخ قاطع میهن‌پرستانی که به وطنمان عشق ورزیده و آماده دفاعند مواجه خواهد شد.»

جنگ لفظی بین مادورو و گوآیدو در حالی بالا گرفته که اتصال برق به کندی در حال پیشرفت است. تنها در کاراکاس و ایالات بندری میراندا و بارگاس وضعیت شبکه برق به حالت عادی بازگشته است.  

قطع گسترده و بی‌سابقه برق در ونزوئلا که از پنجشنبه ۱۶ اسفند شروع شد، مراکز خدماتی از جمله بیمارستان‌ها و فرودگاه‌ها را در این کشور از کار انداخت و کشور را عملا فلج کرد.

مردم در اعتراض به قطع برق به خیابان‌ها ریختند و مادورو آن را خرابکاری از سوی آمریکا دانست.

ونزوئلا طی چهارسال گذشته در رکود شدید اقتصادی بوده و نتیجه آن گسترش فقر، کمبود مواد غذایی و داروست.

مادورو دائماً گفته که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در صدد چنگ‌اندازی به ثروت نفتی این کشور است. ونزوئلا دارای بیشترین ذخایر نفتی در جهان است.

آمریکا با اعمال تحریم‌های شدید نفتی علیه ونزوئلا دست دولت مادورو را از اصلی‌ترین منبع درآمدش کوتاه کرده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More