شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رویترز: دولت بایدن برای احیای برجام گزینه‌های مختلف از جمله برداشتن گام‌های کوچک را بررسی می‌کند

رویترز به نقل از سه منبع آگاه گزارش داد آمریکا در حال بررسی چند گزینه مختلف برای احیای توافق هسته‌ای ایران است. یکی از این گزینه‌ها در نظر دارد که جمهوری اسلامی و ایالات متحده «گاهم‌هایی کوچک» بردارند تا تنش‌‌های موجود کاهش یابد. 

به گزارش رویترز، طبق این گزینه واشینگتن ممکن است برای جمهوری اسلامی مقداری مزیت‌های اقتصادی در نظر بگیرد که کمتر از مزایای ارائه شده به موجب توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ باشد، تا تهران در مقابل اقدامات خود در نقض برجام را متوقف و یا اصلاح کند.

این منابع در عین حال عنوان کردند جو بایدن هنوز تصمیمی نگرفته و موضع او همچنان این است که قبل از هر چیز ایران باید به اجرای تعهدات خود بازگردد تا آمریکا اقدام متقابلی انجام دهد.  

یکی از این منابع آگاه به رویترز گفت گزینه‌های مورد نظر بایدن شامل «بازگشت مستقیم» به برجام و یا اتخاذ «گام‌های کوچک» است.

این گزارش به نقل از یک دیپلمات غربی نوشت که ارائه وام از سوی صندوق بین‌المللی پول و یا ارائه تسهیلات اعتباری از سوی اروپا به جمهوری اسلامی از گزینه احتمالی موجود است.

سه دیپلمات آگاه اروپایی در عین حال به رویترز گفتند با توجه به در پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه ژوئن و احتمال روی‌کار آمدن چهره‌های تندرو ضد آمریکایی، زمان حتی برای برداشتن گاهم‌های کوچک نیز محدود است.

روز یک‌شنبه جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا،‌ در گفت‌وگویی با شبکه سی‌بی‌اس اعلام کرد کشورش تحریم‌های ایران را تا زمانی که تهران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند لغو نخواهد کرد. علی‌ خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی، نیز در همان روز در سخنرانی خود گفت پیش‌شرط بازگشت تهران به برجام لغو کامل تحریم‌ها است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز شامگاه یک‌شنبه در یک برنامه تلویزیونی مواضع دولت جو بایدن درباره برجام را «بی‌مبنا و متناقض» خواند و گفت: «دولت بایدن هنوز تصمیم نگرفته می‌خواهد چه کار کند، حرف‌های آنها مبهم است. هنوز وقت دارند اظهارات خود را اصلاح کنند.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More