شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس ستاد کل ارتش اسرائیل: در حال آماده‌سازی طرح‌های عملیاتی علیه ایران هستیم

آویو کوخاوی، رییس ستاد کل ارتش اسرائیل، به دولت جو بایدن نسبت به پیامدهای بازگشت احتمالی آمریکا به توافق هسته‌ای هشدار داد و گفت نیروهای اسرائیلی در حال آماده‌سازی طرح‌های عملیاتی علیه ایران در سال جاری هستند.

کوخاوی در سخنرانی خود در موسسه مطالعات امنیت ملی در تل‌آویو گفت: «ایران می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا می خواهد، چه مخفیانه و چه در اقدامی تحریک آمیز، به سمت ساخت بمب هسته‌ای پیش برود. بر پایه این تحلیل، به ارتش دستور داده‌ام تا علاوه بر طرح‌های عملیاتی موجود، چند طرح عملیاتی جدید را آماده کند.»

کوخاوی همچنین در ادامه گفت: «ما در حال نظارت بر این طرح‌ها هستیم و در سال جاری آنها را گسترش خواهیم داد. البته این رهبران کشور هستند که باید در مورد اجرای این طرح‌‌ها تصمیم بگیرند، اما ما این طرح‌ها را آماده روی میز می‌گذاریم.»

رییس ستاد کل ارتش اسرائیل افزود: بازگشت به توافق هسته‌ای ایران حتی با برخی اصلاحات «هم از نظر عملیاتی و هم از نظر استراتژیکی بد است.»

او افزود: اجازه دادن به ایران برای پیشبرد برنامه‌ هسته‌ای این کشور «تهدیدی غیرقابل قبول خواهد بود و به گسترش سلاح‌های هسته‌ای در سراسر منطقه منجر خواهد شد.»

کوخاوی، گفت: اگر توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ تحقق می‌یافت، ایران می‌توانست به مرحله ساختن بمب نزدیک شود، زیرا آن توافق شامل محدودیت‌ها و نظارتی نبود که مانع آن شود.

او افزود: با توجه به اینکه ایران سانتریفیوژهای پیشرفته‌تری در اختیار دارد و ذخیره اورانیوم غنی شده خود را افزایش داده، جمهوری اسلامی «چند ماه یا حتی چند هفته» با دستیابی به ظرفیت‌های ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد.

رییس ستاد کل ارتش اسرائیل با اشاره به فشار تحریم‌ها بر جمهوری اسلامی تاکید کرد آمریکا باید از وضعیت موجود استفاده کند و به فکر «توافق بهتری باشد که به کل برنامه هسته‌ای ایران پایان دهد نه فقط به جنبه‌های نظامی آن.»

روز پنج‌شنبه ۲۵ دی‌ماه، اسرائیل‌ هیوم، پرتیراژترین روزنامه اسرائیل، در مقاله‌ای نوشت ارتش این کشور در حال بررسی سه گزینه برای مقابله با ایران است.

در پی کشته شدن محسن فخری‌زاده،‌ چهره برجسته نظامی وهسته‌ای ایران،‌ مجلس شورای اسلامی طی مصوبه‌ای دولت را ملزم به افزایش سطح غنی‌سازی به ۲۰ درصد و توقف اجرای پروتکل الحاقی به صورت مرحله‌ای کرد.

با اعلام رسمی آغاز افزایش غنی‌سازی،‌ کشورهای اروپایی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آن واکنش نشان داده و خواستار توقف این برنامه از سوی تهران شدند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More