شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
تحلیل موسسه علم و امنیت بین‌المللی از تصاویر جدید ماهواره‌ای:

ساخت تاسیسات جدید هسته‌ای زیر یک کوه در محوطه سایت نطنز با سرعت پیش می‌رود

موسسه علم و امنیت بین‌المللی در گزارشی با انتشار تصاویر ماهواره‌ای که در شانزدهم دی ماه از تاسیسات هسته‌ای نطنز گرفته شده، اعلام کرد این تصاویر نشان می‌دهد سه تونل در کوهی در نزدیکی این سایت حفاری شده و ارزیابی اولیه این است که تاسیسات جدیدی زیر این کوه در حال ساخته شدن است.

بنابر این گزارش که روز دوشنبه منتشر شد، کار ساخت و ساز در محوطه تاسیسات هسته‌ای نطنز، در بزرگ‌ترین کوه موجود در منطقه «با سرعت در حال پیشرفت» بوده و به احتمال زیاد این نقطه محل ساخت تاسیسات هسته‌ای جدید است.

از سوی دیگر روز دوشنبه، شورای اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای ضمن تاکید بر حمایت خود از توافق هسته‌ای ایران، از اقدام جمهوری اسلامی در افزایش غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای فردو عمیقا ابراز نگرانی کرد و از ایران خواست تا از افزایش تنش‌ها پرهیز کرده و بدون وقفه اقدامات خود را متوقف کند.

این بیانیه توافق هسته‌ای را «یکی از عوامل اصلی در ساختار جهانی مقابله با گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و دستاورد دیپلماسی چندجانبه» خواند و هشدار داد اقدامات جمهوری اسلامی در دو سال اخیر نه تنها با مفاد این توافق در تناقض است، بلکه اقدامات دیپلماتیک کنونی را برای حفظ این توافق به خطر می‌اندازد.

شورای اتحادیه اروپا ضمن حمایت از تلاش‌های دیپلماتیکی که برای بازگرداندن آمریکا به توافق هسته‌ای و ملزم کردن ایران به اجرای تعهداتش در جریان است، از مواضع جو بایدن درباره لزوم بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای استقبال کرد.

این بیانیه با اشاره به مشکلات به‌وجود آمده در پی خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران تاکید کرد اروپا به تعهدات خود تحت توافق هسته‌ای پایبند می‌ماند و با وجود «چالش‌های سخت» پیش رو در تلاش است این توافق را حفظ کند.

روز دوشنبه، رافائل گروسی،‌ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مصاحبه‌ای با رویترز با تاکید بر اینکه ایران در حال پیشرفت و دسترسی «بسیار سریع» به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم است گفت زمان برای احیای برجام فقط چند هفته است.

هفته گذشته، رویترز از یک گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد که در آن اعلام شده بود ایران قصد دارد سه آبشار دیگر سانتریفیوژهای پیشرفته آی‌آر-۲ام را در مجتمع غنی‌سازی انرژی هسته‌ای نطنز نصب کند.

طبق اعلام آژانس، این سه آبشار به غیر از یک آبشار کنونی سانتریفیوژهای آی‌آر-۲ام است که برای غنی‌سازی اورانیوم در این مجتمع مورد استفاده قرار دارد.

بر اساس توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، جمهوری اسلامی فقط مجاز است از سانتریفیوژهای نسل اول آی‌آر-۱ که از کارایی کمتری برخوردارند، در مجتمع غنی‌سازی اورانیوم نطنز استفاده کند.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More