شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
نگرانی از گسترش چاقی در مقابل افزایش گرسنگی در مردم زمین

سازمان‌ملل: تغییر اقلیم بر تعداد گرسنگان جهان افزوده است

 

گزارش تازه سازمان‌ملل می‌گوید که هنوز می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب، گرسنگی را تا سال ۲۰۳۰ میلادی از میان برد. تازه‌ترین آمار این سازمان، همچنین ضمن آنکه از افزایش تعداد گرسنه‌های جهان خبر می‌دهد، هم‌زمان از افزایش تعداد چاق‌های جهان نیز ابراز نگرانی می‌کند.

سازمان‌ملل تعداد گرسنه‌های زمین را ۸۲۱میلیون نفر معرفی می‌کند. یعنی از هر ۹نفر بر روی زمین، یک‌نفر گرسنه است. این درحالی است که ۶۰درصد افراد گرسنه زمین را زنان شکل می‌دهند و ۷۰درصد تمامی این افراد، در مناطق روستایی زندگی می‌کنند. نیم‌میلیارد نفر از گرسنگان زمین در آسیا زندگی می‌کنند و پس از این قاره، آفریقا و آمریکای جنوبی، با گسترش تعداد گرسنگان روبرویند.

این گزارش می‌گوید تلاش‌های صورت‌گرفته برای مقابله با گرسنگی، به‌خاطر تغییر اقلیم ناشی‌از گرمایش زمین و به‌شکلی مشخص، استمرار خشکسالی (خشکیدگی)، موج گرما و گسترش سیل‌ها و سیلاب‌ها، همچنین جنگ و تبعیض، بی‌ثمر شده‌اند و به‌همین‌خاطر، در سه‌سال گذشته، بر تعداد گرسنه‌ها افزوده شده است.

البته این گزارش تاکید می‌کند که درمقابل، یک نفر از هر هشت‌نفر مردمان زمین، چاق شده و ۶۰۰میلیون نفر به چاقی مفرط (obesity) دچارند و ۱میلیارد و ۹۰۰میلیون نفر نیز چاق محسوب می‌شوند. چاقی هر سال جان ۳میلیون و ۴۰۰هزار نفر را می‌گیرد. هرچند چاقی در تمامی مناطق زمین، در میان کودکان هم افزایش یافته است، ولی ۱۵۱میلیون کودک در زمین، دسترسی به تغذیه کافی ندارند.

چاقی الزاما نشانه ثروت نیست و از دید سازمان‌ملل، بخشی از گسترش چاقی به فقر مربوط می‌شود؛ چون کمبود پول و آموزش باعث تغذیه نامناسبی می‌شود که به چاقی افراطی دامن می‌زند.

سازمان‌ملل تخمین می‌زند تا سال ۲۰۵۰میلادی، با افزایش جمعیت و تغییر سبک زندگی، انسان نیازمند ۵۰درصد افزایش تولید غذا به‌نسبت سطح تولید سال ۲۰۱۲ میلادی است. البته این درحالی است که گرمایش زمین ناشی از فعالیت انسان، همین‌ حالا هم بر تولیدات کشاورزی جهان، تاثیری نگران‌کننده گذاشته و بنابر اعلام این سازمان، در کشورهای درحال توسعه، ۸۳درصد تاثیرهای اقتصادی استمرار خشکسالی، بر کشاورزی و تولید غذا بوده است.

این سازمان با اشاره به اینکه یک‌سوم غذای تولیدی انسان، هم‌اکنون یا در زمان تولید (بیشتر در کشورهایی همانند ایران) یا در زمان عرضه و مصرف (در کشورهایی همانند بریتانیا و کانادا) دور ریخته می‌شود، تاکید می‌کند که تغییر الگوی تولید و مصرف، می‌تواند هم راه را برای سلامت بیشتر انسان‌های زمین باز کند و هم گرسنگی را تا سال ۲۰۳۰ از بین ببرد.

سازمان ملل این گزارش را با همکاری سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، بنیاد جهانی توسعه کشاورزی، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف)، برنامه جهانی غذا و سازمان جهانی بهداشت آماده و به‌پیشواز روز جهانی غذا، شانزدهم اکتبر(۲۴ مهرماه)، منتشر کرده است.

 

خبرنگار ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More